Mijn auto ('85) ruikt naar benzine. Welke oorzaken zijn er allemaal mogelijk?

Als ik tijdens 't rijden een raam (vooral de zijruiten aan de voorkant) open doe, komt de benzinelucht me tegemoet. Ook als ik buiten de auto met draaiende motor sta, ruik ik benzine.
De motor zit voorin. Injectie. Als ik de motorkap opendoe, zie ik geen plasje benzine ofzo - ik zie ook geen lekkages onder de auto. Eén van de cylinders geeft een nogal lage compressie. (Een lekke klep?) Kan dat de oorzaak zijn? Als dat zo is: is dat een beetje betaalbaar te fixen?
Ik heb de garage al keer of 2 (tijdens andere werkzaamheden/APK aan de auto) gevraagd er naar te kijken - maar ze hebben er niks aan gedaan of kunnen doen. (Afgezien van dit probleem wil ik wel bij die garage blijven - andere garages die ik geprobeerd heb zijn slechter of duurder.)

PS: uiteraard kan ik een andere auto kopen. Dat soort antwoorden zoek ik niet - 't is trouwens al mijn 2e auto :).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
14K

Antwoorden (8)

want het bij ons thuis meestal is, is dat de uitlaat lek is, en daardoor je vooral met het raam open een benzine lucht in de auto krijgt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen, ook tijdens 't rijden heb ik die benzinegeur als ik een raam open doe. En als de uitlaat lek is, zit de geur toch alleen achter de auto? (Denk ik.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de geur ook ruikt als je het raam van een VOORportier opendoet, komt de geur niet uit de uitlaat. Ruik je het als je een ACHTERraam opendoet, dan kan het wel uit de uitlaat komen. Ze waarschuwen niet voor niets dat je, als je met open kofferbak moet rijden, een VOORraam open moet zetten - door de wervelingen achter de auto worden anders je eigen uitlaatgassen de auto ingezogen, en da's niet gezond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik ruik 't als ik de voorramen open doe. Ik heb ook meer 't idee dat de geur bij de voorkant wegkomt (ik zal nog eens wat extra neuzen een keertje misschien).
Ik kan 2 redenen verzinnen.
1 je verbranding is niet volledig (door die lekke klep) waardoor er onverbrande brandstof uitgestoten wordt, maar dat zou je dan eerder bij de uitlaat ruiken dan voor.
2 je benzine slang is wat poreus waardoor er langszaam benzine uitloopt aangezien dit zo minimaal is zie je er niks of weinig van omdat het voordat het een plasje vormt al verdampt is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klinkt gevaarlijk, je wil natuurlijk niet dat straks de voorkant van de auto vlam vat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hm als je lage compressie hebt kan je idd een of ander lekkage hebben. Je zal nooit een plasje benzine tegenkomen omdat dat de benzine vrij snel verdampt, tenzij je echt een groot lekkage hebt. Maar ik snap eigenlijk niet dat ze dat bij de garage niet weten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht is de oplossing simpel...

Controleer even of je luchtfilter niet verstopt zit? En wanneer deze git zwart is moet je deze erg snel vervangen...

Eén luchtfilter die dicht zit heeft ongeveer hetzelfde effect als, wanneer ze je keel dicht knijpen. En het resultaat is dus dat de motor van de auto straks overal olie uit de motor gaat gooien. En dit kan dan aardig prijzig zijn...

En dan spreek ik uit (recente) eigen ervaring...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het luchtfilter is inderdaad een goed begin. Het kan ook zijn dat er teveel benzine wordt ingespoten. Je carburateur regelt dit en het kan zijn dat met de recente temperatuur stijging hij een te rijk mengsel van lucht en brandstof mengt. Je verbranding is dan niet volledig en dit ruik je.

Het is wel belangrijk dit na te laten kijken want in geval van een lekkage kan er brand ontstaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vragensteller heeft geen carburateur maar een injectiemotor. dit is dus niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met koude ruikt ie ook naar benzine.
Een 24 jaar oude auto wil nog wel eens wat problemen gaan geven natuurlijk. Maar als de garage het niet kan vinden, kan ik het vanachter de computer ook niet aanwijzen hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je niet veel kompresie hebt kan het ook beteekenen dat je piston veeren op zij. het kan ook zijn dat er ergens een bepaking los is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'T is één cylinder die nogal weinig compressie heeft.