Waarom is het bij nederlandse tankstations niet mogelijk de vulspuit te blokkeren?

Terwijl dit in het buitenland de normaalste zaak van de wereld is? Je weet wel, dat handige nippeltje in het handvat, dat je naar achteren beweegt, zodat de handle aangetrokken blijft. Dat ding zit er immers niet voor niets.

Ter verduidelijking: ik begrijp dat het risico's met zich meebrengt. Maar waarom wordt daar in Nederland anders mee omgegaan dan in andere landen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
6.8K

Het beste antwoord

Het is inderdaad afgeschaft omdat het risico's met zich meebrengt.
Maar om antwoord te geven op je vraag: het is WEL mogelijk.
Als ik tank knijp ik het vulpistool helemaal in en dan stop ik mijn tankdop (het gedeelte met de schroefdraad) ertussen.
Vooral 's winters is dit erg handig, want dan worden je handen niet zo koud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat het denkbaar is dat de vulslang uit de auto valt - en open blijft - wanneer de slang niet wordt vastgehouden. In Frankrijk worden deze 'haakjes' ook steeds meer verwijderd dus ik verwacht dat het een norm in Europa gaat worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou in de vulslang uit de auto vallen? Ik zie eigenlijk niet in hoe dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
murphy & de zwaartekracht. Wat kan er NIET vallen dan?
Dat nippeltje is destijds bedacht toen alleen tankpersoneel het vulpistool nog hanteerde ("vol graag"). Dan konden ze even ramen zemen etc. Maar deze mensen waren wel voor deze taak geschoold en verantwoordelijk personeel. Nu we allemaal zelf tanken, en daar geen instructies of trainingen voor gehad hebben, kennen veel mensen de gevaren niet en zijn dus niet alert. Of ze weten niet wat ze doen moeten als het mis gaat. Dus is het inderdaad veel veiliger om ze maar weg te laten, dan wordt er met aandacht getankt:)
Wat dan ook, ook elders in Europa, steeds meer gebeurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Of ze weten niet wat ze doen moeten als het mis gaat."
Wat zou er dan mis kunnen gaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een spuitend vulpistool dat er uit valt of zo? of een die blijft spuiten terwijl de tak vol zit, of ga zo maar door...
Ik heb nog nooit gehoord dat 't vulpistool uit de auto valt tijdens 't tanken. Ik kan eigenlijk maar één reden bedenken: vandalisme (iemand zet dat haakje erop en maakt dat ie weg komt).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is idd verbazend hoeveel mensen te stom zijn om de slang fatsoenlijk in de tank te hangen. Genoeg filmpjes over dit onderwerp op internet. Ik vind het niet vreemd dat je hier de slang constant vast moet blijven houden.
De veiligheid is inderdaad de enige reden waarom dat nippeltje in Nederland verboden is.

Een paar maanden geleden bracht iemand de "tanksok" of zoiets op de markt. Bedoeld om het tankpistool toch vast te kunnen zetten. Het is uit de handel genomen omdat het vanwege de veiligheid niet gebruikt mocht worden.

Het vreemde is, dat dat handige nippeltje in Duitsland de normaalste zaak van de wereld is. Terwijl men zich in Duitsland over het algemeen juist veel meer zorgen maakt over veiligheid dan hier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan me dat nipppeltje van vroeger nog wel herinneren, toen ik nog een ventje (jochie) was. Maar toen was veiligheid nog een ander begrip dan nu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Melissa;

De redenen zijn duidelijk genoeg gegeven; toch kom ik heel soms bij een tankstation waar die haakjes nog wel aanwezig zijn. En anders zijn er ook losse haakjes te krijgen, vraag me alleen niet waar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is om te voorkomen dat je jezelf statisch oplaad, en zo de dampen boven de benzine in je brandstoftank ontsteekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi filmpje. Zag je hoe ze het eerst probeerde uit te blazen?
Maar, inderdaad. Als ze de handle had moeten blijven vasthouden, had ze niet voortdurend aan haar shirt kunnen frutten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
HOE?
Je hoort vaak sterke verhalen ivm ontploffingen tijdens het tanken. Maar kloppen ze ook? Is het echt zo gevaarlijk om met een GSM te bellen terwijl je aan het tanken bent met de wagen? Is het gevaarlijk om terug in je wagen te gaan zitten of om een polshorloge te dragen? ZO!
Lieve Blancquaert nam de proef op de som en schonk haar lichaam met veel plezier aan de wetenschap! Zij testte voor ons de verschillende mogelijkheden uit. EN HOE ZIT DAT DAN?
Het is het gevaarlijkst om tijdens het tanken terug in je wagen te gaan zitten.
De reden daarvoor is statische elektriciteit. Als je tijdens een tankbeurt opnieuw in je wagen gaat zitten, word je door wrijving elektrisch geladen. Elke stof is namelijk opgebouwd uit atomen die geladen deeltjes bevatten. Wanneer nu twee stoffen over elkaar wrijven, kunnen negatief geladen deeltjes van een atoom van de ene stof naar een atoom van de andere stof 'verhuizen'. Atomen krijgen door het verlies of winst aan negatieve deeltjes, een positieve of negatieve lading. Dat kan dus ook gebeuren met je kleding als je bijvoorbeeld over de autozetel wrijft.
Tijdens het tanken komen er benzinedampen vrij. Als je dan statisch geladen terugkeert naar de pomp en het benzinepistool vastgrijpt, kan door het ontladen een vonk ontstaan die de benzinedampen doet ontvlammen.
Een engelse onderzoeker heeft alle incidenten van de laatste 11 jaar onderzocht. Dat zijn er 243. Op 11 jaar is dat niet zoveel. De kans is dus klein dat er iets gebeurt. Ze waren wel allemaal te wijten aan statische elektriciteit.
Als je toch om één of andere reden terug in je wagen stapt, moet je voordat je het tankpistool vastpakt, eerst het portier of een ander metalen oppervlak van de auto aanraken. Op die manier word je ontladen. Je kunt dan vonkvrij en veilig het benzinepistool opnieuw vastnemen. http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_hoez_zozitdat_tanken/index.shtml
http://www.google.nl/search?q=incidenten+statisch+tanken&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7;
Men kan de vulspuit niet meer blokkeren omdat je dan bij het tanken bij de auto moet blijven staan. Mocht het automatische mechanisme om te stoppen niet werken dan kun je zelf in grijpen. Dat is de enige reden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik in Nederland moet tanken, erger ik me dood aan weer een vorm van betutteling door het ontbreken van dit haakje. Een spijker oid werkt dan ook. :-)

En altijd eerst jezelf ontladen voordat je een tankslang pakt; of deze nu in de pomp steekt of in je auto: altijd eerst het metaal van je auto/pomp aanraken om te ontladen.