Hoe groot is remvertraging van auto's en brommers?

elk voertuig heeft een bepaalde remvertraging nu wil ik graag weten wat deze vertraging is bij brommers en auto's.

Toegevoegd na 54 minuten:
Is er tegenwoordig een minimale remafstand verplicht? bijvoorbeeld voor APK keuringen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij auto's geleverd na 31-12-2011 is de minimale remvertraging 5,8m/s volgens huidige APK regels

Het beste antwoord

Hier is niet een antwoord op te geven.Dit verschil kan heel groot zijn doordat er verschillende remsystemen zijn.De oudere auto's hadden vroeger bijna allemaal trommelremmen en die hebben veel minder remvertraging dan schijfremmen die tegenwoordig veelal worden toegepast.Dit geld ook voor bromfietsen.Op sommige sportwagens worden zelfs keramische schijven toegepast omdat hier veel grotere eisen aan de remmen worden gesteld.Keramische schijven worden door de wrijvingswarmte die bij remmen ontstaat minder snel heet en blijven zodoende langer en beter werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens mij worden keramische schijven even snel heet als alle andere schijven. De bewegingsenergie van de auto wordt immers omgezet in warmte, en als de bewegingsenergie even groot is, is de hoeveelheid geproduceerde rem(schijf)warmte ook even groot. Keramische schijven hebben als voordeel dat ze veel beter bestand zijn tegen hoge temperaturen dan andere schijven. Het is dus niet zo dat ze minder snel heet worden, ze kunnen er wel beter tegen. Dat heeft weer als gevolg dat de remmen zwaarder kunnen worden uitgevoerd als je gebruik maakt van keramische schijven. Je kunt dan sneller afremmen. Daardoor ontstaat dezelfde hoeveelheid warmte in minder tijd, wat als gevolg heeft dat keramische schijven juist HETER worden dan andere schijven. Maar da's nu precies de bedoeling, en het is niet erg, want ze kunnen het hebben.