De olie van je auto die je regelmatig moet nakijken, zit dat ook in de versnellingsbak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Zowel in je versnellingsbak als je differentieel (als deze niet in combinatie met je motor is geintegreerd) zit olie van een hogere viscositeit (cardanolie). Dit oliepeil wordt bij iedere servicebeurt op peil gecontroleerd. Dit kun je zelf cotroleren door de vuldop te verwijderen. Het niveau moet tot aan de opening van de vuldop staan. M.i. is het niet nodig om dit zelf regelmatig te controleren! Om reden zoals ik al vermeldde, dat dit bij iedere servicebeurt behoort te gebeuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iedere 30.000 km vervangen is wel een aanbeveling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee de versnellingsbak heeft aparte olie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olie in de versnellingsbak wordt in de regel zelden vervangen. Eventueel bij een grote beurt en na minstens 150.000 0f 200.000 wordt het weleens aanbevolen. Wél bij raceauto's wordt die regelmatig ververst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee omdat de olie die daar in zit niet verbruikt wordt en als het goed is een gesloten systeem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de oliekeerringen niet lekken is het een gesloten systeem. Juist daarom moet het regelmatig gecontroleerd worden. Bij een auto met een vaste achteras is het niet denkbeeldig dat je olie via versleten keerringen in je remsysteem komt.
Olie in de versnellingsbak wordt echt heel zelden vervangen. vaak alleen bij onderhoud aan de versnellingsbak of bij klachten.

Dus de bak olie is een verhaal apart.