Is er een nauwkeurigheid vereist op de boordcomputer in een auto?

Na het vullen van de brandstoftank druk ik de tellers op "0". Als deze bijna leeggereden is meld hij verbruik, snelheid... en ook verbruikte brandstof.
De wagen voorspeld 42 liter verbruikt (tankinhoud = 55liter), als ik dan terug vul kan er 45 liter in. Dit betekend een foutmarge van 6%.
Ik moet wel toegeven dat die foutmarge stabiel 6% blijft.
Maar de autoconstructeur liegt mij dan wel voor en voorspelt alles met betere cijfers.
PS. ik heb een start stop - bij stilstand is mijn verbruik "0"

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is allang bekend dat het verbruik dat de fabrikant noemt in de praktijk nooit te halen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vul je de tank tot de eerste afslag of klik je het vulpistool nog door? Ik vermoed dat de boordcomputer niet meer dan het maximum niveau in de berekening meeneemt. Daarnaast kan de boordcomputer bij snelheden lager dan een bepaald minimum geen verbruik kunnen meten. Wanneer je dus regelmatig onder die snelheid zit (vanwege file rijden bv), krijg je dit soort afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Roqui,
ik doe altijd zeeeeer lange afstanden, 1 keer per week (op en af ) van brussel naar Liepzig = 600km, enkel autostrade en zonder file.
Toen wilde ik eens testen hoe leeg ik mijn tank kon rijden en de 3 liter onnauwkeurigheid... ik kon bijna duwen (dacht dat er 3 liter meer inzat = 50km) want de tank was effectief compleet leeg.
Als de info fout is heb ik liever geen info.
Is zoals een uurwerk, Moest die 17 minuten onjuist zijn, waarom dan nog naar kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou je rekening met de reserve of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
reserve begint te branden als ik nog 100 jm kan doen, doch na 50 km is de tank compleet leeg.

Antwoorden (2)

Boordcomputer meten niet de benzine die wordt ingespoten maar doen hun voorspelling op basis van afstand en gemiddelde snelheid. Als jij meer dan gemiddeld je rempedaal gebruikt (in de binnenstad) of als je met piepende banden wegtrekt bij een stoplicht gebruik je bij lage snelheid over weinig afstand veel meer benzine.
Daar houdt een boordcomputer geen rekening mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de eerste plaats is een boordcomputer geen exact instrument. Hij berekent aan de hand van de hoeveelheid ingespoten brandstof hoeveel er verbruikt is. De vorm van een tank is echter zo dat het nog al moeilijk is om de exacte nog aanwezige hoeveelheid te berekenen.

Verder is de maat van je banden van grote invloed op de berekening. banden met een andere diameter (afrolstraal) hebben ook een invloed op het verbruik. Mooie velgen met van die platte, brede banden? Je zult het aan de pomp merken!

Wijkt je snelheid niet ook een stuk af? Ik zie zelden auto's waarbij de snelheid nauwkeurig wordt weergegeven. Vaak kun je ergens in een submenu een correctiefactor opgeven. Soms kan dat alleen door de garage gebeuren met een laptop.

Verder zijn natuurlijk alle factoren die in de reacties gegeven worden van invloed. Rijstijl, bandenspanning, tempratuur, noem het allemaal maar op. Zelfs de temperatuur van de benzine tijdens het tanken. Maar als je weet dat er wat afwijking in zit, kun je er wel degelijk rekening mee houden. Als mijn auto meld dat ik nog voor 50 kilometer brandstof heb, ga ik niet proberen of dat klopt.