Als de airco in je auto niet meer werkt, kan dit dan komen doordat de condensafvoer verstopt zit?

Vraag spreekt voor zich.

Toegevoegd na 3 uur:
De reden dat ik dit vraag is omdat de auto van binnen erg vochtig is, sinds dat de airco defect is.

9 jaar geleden
in: Auto's
10.9K
Bordensteker
9 jaar geleden
Het zou kunnen dat de auto al tamelijk vochtig wás, bijvoorbeeld doordat de condensafvoer al langer dichtzit, en dat het door het uitvallen van de airco (wat niet door een dichtzittende afvoer gebeurt) nu veel meer opvalt. Voor het droog krijgen van een te vochtige auto staan al nuttige tips in http://www.goeievraag.nl/vervoer/overig/vraag/544542/werken-spray-beslagen-autoruiten-ramen
waar je zelf toen ook in gereageerd had. Dus dat herinner je je misschien nog wel, en dan kan deze link van pas komen. Je broer heeft gelijk: als het gesloten systeem van de airco door een lekkage te veel druk kwijt is, dan slaat de compressor niet meer aan. Ik denk dat het best eens twee afzonderlijke problemen zouden kunnen zijn. Terzijde merk ik op, dat een auto-airco die niet af en toe gebruikt wordt, lek kan raken door uitdrogende afdichtingen, daarom is bijvoorbeeld elke maand toch een keer tien minuten aanzetten (ook in de winter) aan te raden. Een airco specialist zal het (gerepareerde) systeem ook “afpersen”, d.w.z. op druk brengen en nagaan of het zijn druk behoudt; het is niet zoals bij je fietsband of het koelsysteem van de automotor dat je een geringe ondichtheid kunt accepteren en de zaak regelmatig bijvult om geen hinder van het lek te hebben.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nou ja! De vraag die je gelinkt hebt is weg :-S Ik heb gisteren in ieder geval de kachel flink opgestookt tijdens het rijden, mijn moeder heeft die niet zo vaak en zeker niet hoog aan staan omdat ze daar slecht tegen kan. Ik vind dat soms wel lekker. Dat heeft al aardig geholpen. Ze wil volgende week de airco laten maken, bij een erkend monteur.
Bordensteker
9 jaar geleden
Hier de kern van mijn tips in die inmiddels verdwenen vraag. Het zou kunnen dat er vocht in de auto ligt. Vaak is er dan sprake van indringend vocht, langs portierrubbers of soms raamrubbers. Zijn de vaste matten op de vloer soms flink vochtig, of zelfs kleddernat? Als er op een koude ochtend met heldere hemel en zo, veel condens zit ook zonder dat het geregend heeft die nacht, dan zit er mogelijk ergens vocht in een mattenset. Komt best vaak voor, maar als niemand aan deze mogelijkheid denkt, dan blijft het vaak tobben. Het vocht in de auto condenseert dan op de binnenkant van met name de voorruit en achterruit, omdat deze vlakken ’s nachts meer warmte uitstralen naar een heldere hemel. Terwijl als het alleen een probleem is als het regenachtig is, tja, dan is er minder reden om aan een voortdurend natte mat of matten te denken.
Er is dus verschil tussen vocht op de ramen door vochtig weer en door koud helder weer ’s nachts. Het kan dus in het kader van een meer definitieve aanpak zin hebben om onder de matten te gaan kijken en ook onder de vloer van de kofferruimte. Bij sommige auto’s ook in de bak waar het reservewiel ligt. Als er ergens water binnenkomt kan het meestal niet meer weglopen, en dan blijf je condensproblemen houden.
Soms kun je de plaats van de lekkage vinden en het dan verhelpen (en daarna de vloer goed droog maken en de matten drogen) en anders moet je er op rekenen dat er steeds bij regenweer opnieuw water binnen komt (hetzij van bovenaf, hetzij opspattend water van de banden), en dan kan het echt enorm helpen als je op het punt waar het water zich verzamelt (dus het diepste punt waar het water niet verder meer naar een andere plek zakt) met een flinke spijker en een hamer een klein gaatje in de bodemplaat tikt. Dan loopt alle binnengedrongen water meteen weer weg en merk je er niets meer van.
Dit kan vooral goed werken als er steeds water onder een rubber mat blijkt te liggen, maar minder als de loop van het water zo is dat eerst een flink stuk vloermat natgemaakt wordt. Want de mat werkt dan als een spons en houdt veel water vast.
Onder een simpele rubber vloerbedekking loopt water gewoon naar onderen weg als er daar een gaatje gemaakt is op het laagste punt.
Meer over een afvoergaatje tikken in het vervolg hieronder.
Bordensteker
9 jaar geleden
Voordat je de bodem ergens van binnenuit lek gaat tikken, moet je je wel even vergewissen van wat er daar eventueel vlak onder de metalen bodem hangt. Je zou zomaar iets belangrijks stuk kunnen slaan. En kijk ook of die plek misschien ongunstig dicht bij een voorwiel zit, zodat spatwater dan straks een extra toegang vindt naar het interieur ...
Ik gebruikte destijds een spijker (niet het automerk) van ongeveer 4 millimeter dikte.
Het helpt als je de auto dan normaal gesproken op een mooi horizontale plaats parkeert, want anders loopt het er alleen tijdens het rijden uit, en begin je toch nog vaak met beslagen ruiten. Het lekwater is soms van meer dan één lek afkomstig, en verzamelt zich dan mogelijk op meerdere plaatsen, dus je moet alle denkbare "plaatselijk laagste punten" controleren.

Het beste antwoord

Een airco dien niet meer werkt kan diverse oorzaken hebben:

In de meeste gevallen is er koelgas ontsnapt. Hoewel een airco in principe een gesloten systeem is lekt er toch altijd wel wat koelgas weg. Op den duur is er nog maar zo weinig van over dat de airco gewoon niet meer goed functioneert. Ga er even mee naar een garage of een koel-specialist en die kan dan het gas weer bijvullen. (kost je ongeveer 100 Euro)

Natuurlijk kan het ook zijn dat de luchtstroom simpelweg geblokkeerd is door bladeren, een vloermat o.i.d. Dat is een kwestie van schoon maken, of de luchtweg weer vrij maken.

Andere problemen kunnen vaak van echte defecten komen. Een lekke leiding waar het koelgas door ontsnapt of een pomp (compressor) die defect is komen regelmatig voor. Ook hiervoor is een bezoek aan een garage nodig. Ga niet zelf lopen klussen (afgezien van schoon maken) aan installaties met koelgassen ! Er zijn milieu-risico's en je hebt sowieso speciale apparatuur en gas nodig.

Toegevoegd na 1 uur:
M.b.t. je aanvulling over het vocht:
Een airco heeft als eigenschap dat het ook het vocht uit de lucht haalt. Dit komt doordat de koude lucht tegen de verdamper aan slaat en daar tijdens het afkoelen een deel van haar capaciteit om vocht vast te houden verliest. Het overtollige water zet zich dan af op de verdamper en wordt van daaruit in principe afgevoerd.

Het vocht zat dus al in de auto ! Maar omdat er natuurlijk steeds nieuwe lucht (met vocht) wordt aangevoerd zal het totaal aan vocht in de auto dus toe kunnen nemen. Maar dan zou zich tijdens het gebruik van de airco wél duidelijk een plas water, of minimaal een vochtige plek moeten vertonen. Daarmee zou de lokatie van de verstopping zich al snel moeten verraden.

Als dát het probleem is dan heeft het zeker zin eerst zelf even te kijken en eventueel het afvoerkanaal schoon te maken.

Maar, met dit klamme winterweer kan het ook gewoon de lucht zelf zijn die vochtig is. Of de ramen hebben ooit open gestaan en er is regenwater binnen gekomen. Dat is ook niet zo snel weg met dit weer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zelf prutsen doe ik sowieso niet met mijn moeders auto ;-) Maar van airco heb ik geen verstand. koelvloeistof, olie en ruitenwisservloeistof bijvullen kan ik. Bougies verwisselen ook en olie verversen en het oliefilter vervangen ook, maar daar stopt mijn kennis.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Volgens mijn moeder hebben er geen ramen open gestaan. Ik heb ook nog niet gekeken of er water in de auto te vinden is. Dat van die verstopte afvoer vond ik op Google toen ik zocht op "vochtige stoelen in auto" en toen kreeg ik hits met "plas water bij bijrijdersstoel, afvoer airco verstopt" Vandaar dat ik 1 + 1 samen optelde. Vocht in auto + airco stuk = verstopte afvoer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf klussen aan de airco kan prima. Compressor vervangen is een eenvoudige klus, als je er tenminste goed bij kan. Alleen het vullen en leeghalen moet door een erkende monteur.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Wimkees Nee de lucht circulatie staat goed ;-) Daar let ik altijd op omdat ik dat zelf ook een tijd gehad heb en niet wist dat hij anders moest staan. De Airco is defect omdat er vloeistof uit gelekt is. Condensor is kapot.
Afvoer zit niet verstopt, dus waar het vocht vandaan komt... Er staat nu een Bison vochtvreter in, en elke dag word het bakje even leeg gegooid.

Andere antwoorden (3)

Nee, als de condenswater afvoer verstopt zou zitten zou de airco gewoon functioneren. Omdat hij zijn water niet kwijt kan, krijg je wel water / vocht overlast in de auto.

Eenvoudig op te lossen door even in de afvoer te blazen, of er een luchtpistool op te zetten.

Het kan zijn dat het systeem beveiligd is, als het afvoer bakje vol zit de airco niet meer werkt. De kans dat deze beveiliging er zit is heel erg klein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vraag het omdat de auto van mijn moeder heel erg vochtig is van binnen, stoelen zijn klam, en als je er even in gereden hebt, zijn je kleren ook vochtig. En sinds kort doet de airco het niet meer. Dus vandaar dat ik het me af vroeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De airco is vrijwel zeker defect. Ik hoop voor je alleen gas verlies, dan is het een kwestie van bijvullen voor een paar tientjes. Advies. De airco niet meer gebruiken. Omdat er waarschijnlijk niet meer voldoende gas in zit, stroomt de olie ook niet meer goed door het systeem, hierdoor kan de compressor vastlopen en ben je verder van huis.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De airco staat uit, ik gebruik hem niet (mijn moeder ook niet trouwens) ik had al tegen haar gezegd dat er meer kapot kon gaan als je het toch doet. Maar als je hem wel aan zet, hoor je de airco pomp niet aan slaan, en dat hoorde je eerder wel. (Volgens mijn broer is dat een beveiliging van de airco zelf als er niet voldoende airco vloeistof meer in het systeem zit)
Meestal moet hij weer "bijgevuld" worden (d.w.z.: leeggehaald en opnieuw gevuld).

Ik heb begrepen dat dat komt omdat er materiaal door de wanden van de airco kan ontsnappen.

Klusje kost onder de 100 euro, als je niet naar een dure toko gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een veel voorkomende "panne" is dat gewoon het interieurfilter of pollenfilter verstopt zit. Daardoor komt er nauwelijks nog lucht binnen en droogt het binnengekomen vocht (regenweer= natte schoenen, kleding etc.) nauwelijks op.