De binnenkant van mijn voorruit bevriest ineens, hoe voorkom ik dat?

Sinds kort heb ik 's morgens een flinke ijslaag aan de buitenkant én aan de binnenkant van mijn voorruit.
Heb diverse dingen geprobeerd: de voorruit goed droog maken voordat ik de auto verlaat, de voorruit flink droogblazen met de kachel voordat ik de auto verlaat, zemen met een zemen spons... maar de binnenkant was vanmorgen weer bevroren.
Hoe kan ik dit voorkomen? De binnenkant van de ruit is zo lastig te krabben, laat het dus via de kachel ontdooien, maar dat duurt weer zo lang... Iemand een idee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toch zul je eens moeten kijken of er geen kleine lekkage zit ergens. Ik heb nl af en toe hetzelfde probleem,omdat de mijne boven waar de ruit in de sponning zit iets lekt. Ook als deuren en ramen niet goed meer sluiten dringt het vocht je auto binnen. Zo droog mogelijk wegzetten s,avonds. En overdag als het een beetje toelaat,met het raam iets open gaan rijden. Dit trekt een hoop vocht uit de auto.

Zon zilveren flap voor je raam en proberen je auto met de voorruit een beetje beschut te zetten. Verder kun je er weinig aan doen als je auto 5 minuutjes voor je gaat warm te laten lopen. Toegevoegd na 2 minuten: wat je wel kunt doen is vochtvreters in je auto zetten en de verwarmingsinlaten allemaal dichtzetten als je uitstapt

Je zult van het vocht in je auto af moeten komen. Lange ritten met je airco aan (indien aanwezig) en vochtvreters neerzetten. Maar dat laatste heeft niet veel zin als het vriest.

Dat is het gevolg van vocht in je auto. Vaak heb je dat als je veel kleine stukjes rijdt of je airco aan laat staan. 's winters kun je het beste je airco het laatste kwartier uit laten dan heb je geen water in je condensor meer staan wat verdampt en vervolgens aan de binnenkant bevriest. Het warm laten draaien is in sommige landen verboden (gelukkig) want als iedereen dat doet staat de straat 's morgens blauw van de uitlaatgassen. De beste oplossing is een standkachel maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Wel ideaal geen bevroren of beslagen ramen en een warme motor en interieur.

Ik rij in een brommobiel, en heb hetzelfde probleem. Wat goed helpt, is met een spray (bij elke pomp verkrijgbaar) die eigenlijk voor de buitenkant is bedoeld, ook de binnenkant inspuiten. Even nadrogen met een (oude) theedoek of zeem, en zonder veel moeite ben je van je ijs-laagje af. Succes!

Gooi een deken (je weet wel, zo'n ouderwetse) over de voorkant en zijkanten van je auto en je hebt nergens last van.

Als je plotseling last heb van ijsaanslag zou ik ook op zoek gaan naar vochtige plekken in je auto. Zelf heb ik tegenwoordig een vochtvreter in de auto en dat scheelt al een hoop.

Met een ketel KOUD water de voorruit ontdooien. Dat verhoogt ook de temperatuur van de voorruit zodanig dat er geen ijs aan de binnenkant meer zit en je adem daartegen niet meer bevriest. Ook kun je ter voorkoming zowel de buitenkant van de voorruit als de binnenkant bedekken.

Is dus gewoon vocht. Je kunt een auto-ontvochtiger s'nachts op je dashboard leggen. b.v. van Air-Dry. Ding is 1 kg. en neemt 600 ml. vocht op. Is daarna her te gebruiken. Info kun je o.a. vinden op de site van Vit-Pack.

Bronnen:
www.vit-pack.nl

dit hoort niet bij het ontwerp van je auto (tenzij je een 2cv rijdt, zoals ik). Er moet dus ergens binnen een lekje zijn, waardoor buitenlucht naarbinnen kan komen. Heb je niet ergens roest? Of een deur die niet goed afsluit? (achterklep?)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100