Hoeveel kilometer mag je prive rijden als je bijtelling betaald aan je lease auto? En worden deze prive kilometers qua diesel ook betaald door je baas

Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik maandag een nieuwe fiat 500 en ik moet hier voor ook bijtelling gaan betalen, het geen wat ik graag wil want ik wil hem prive gaan rijden.
Nu zegt me baas dat hij eigelijk niet wil dat ik in het weekend in deze auto bij me vrienden op bezoek ga... nu weet ik dat je gewoon prive mag rijden als je bijtelling betaald maar kan je baas hier een max aan hangen en kan hij ook zeggen dat ik prive me eigen diesel moet betalen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ga bijtelling betalen dus ga meer dan 500 kilometer rijden.... ik bedoelde net dat ik dus volop gebruik wil maken van de auto.. prive.

bedankt alvast voor uw antwoord

Toegevoegd na 14 minuten:
Is het dus zo dat je werkgever bepaald hoeveel kilometers je prive rijd? ook al betaal je standaart die 14% bijtelling? hij mag dus bepalen dat ik maar 2000 euro betaal? terwijl een vriendinnetje van mij bij haar werkgever de zelfde auto rijd en het zelfde bedrag betaald en 30000 kilometer prive rijd.

Toegevoegd na 17 minuten:
Mijn werkgever heeft een heel kort stukje verwerkt in mijn contract over mijn lease auto, niet eens wat voor een auto alleen wel dat ik zelf boetes moet betalen.
Hij geeft aan dat hij niet zoveel geld heeft om mij prive ritjes te betalen met diesel en wil ook niet dat ik bijvoorbeeld van amsterdam naar Limburg rijd... terwijl ik wel bijtelling ga betalen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
15.7K

Antwoorden (6)

In een Fiat 500 mag je maximaal 500 km rijden. In andere lease auto's ook trouwens.

of de Diesel voor de prive km betaald worden door je baas is afhankelijk van de voorwaarden. Soms betaal je voor privé gebruik een eigen bijdrage, maar omdat je minder rijd dan 500 km denk ik niet dat dit het geval is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet dan wel van ALLE ritten de registratie bijhouden. Ook als je verkeerd rijdt of om rijdt moet je dat aangeven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees je vraag verkeerd. Als je geen bijtelling hebt mag je maximaal 500 km rijden. Als je wel privé rijdt maak je met je werkgever afspraken over het privé gebruik. Ik betaal bijvoorbeeld 90 euro per maand voor privégebruik en ik mag er alleen zelf of mijn partner mee rijden. Tijdens vakanties in het buitenland betaal ik zelf de diesel. Dat soort voorwaarden regel je met je werkgever.

De eigen bijdrage wordt wel afgetrokken van de bijtelling.

Toegevoegd na 4 minuten:
En tot slot: Het is de auto van de werkgever. Hij mag zelfs eisen dat je er niet privé mee rijdt, maar dan heb je natuurlijk sowieso geen bijtelling.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je moet het omdraaien. Je betaald niet bijtelling DUS mag je meer dan 500 km privé rijden. De eerste vraag zou moeten zijn: mag je privé rijden, ja of nee.

Als de werkgever kiest voor ja en jij wilt dat ook betaal je een fix bedrag aan bijtelling. Ik betaal denk ik wel een euro or 450 per maand. Dat krijg ik dus minder als salaris, maar het maakt niet uit hoeveel ik prive rijdt.

Als je werkgever dit aan banden wil leggen zou ik er persoonlijk niet voor kiezen om meer dan 500 km privé te rijden.

Je kunt je werkgever voorstellen een maandbedrag in te houden voor privé gebruik (dat is voor Diesel en afschrijving). Die inhouding moet op de bijtelling gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je baas niet wilt dat je er prive in rijdt zou ik dat gewoon helemaal niet doen. De belastingdients heeft helemaal niet te maken met deze regels en je hebt geen enkel recht om er 500 km mee te rijden. De belastingdienst geeft alleen maar aan dat als je er meer dan 500 km mee privé rijdt dit eigenlijk loon is. Daarover moet je belasting betalen en wel liefst 14% van de nieuwwaarde. Als je er 501 km mee rijdt betaal je aan belasting 3000 euro per jaar. Dat wordt van je salaris ingehouden. Niet meer en niet minder. Houdt daar wel rekening mee.
paulus811
12 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord. En reken erop dat de belastingdienst controleert als je toch prive rijdt. Er wordt vooral gecontroleerd bij bouwmarkten en pretparken en o wee, als die prive rit niet op de rittenregistratie wordt vermeld.
Je werkgever kan bepalen hoeveel kilometer je met de auto mag rijden met wel of niet een aan hem te betalen eigen bijdragen. Als je meer dan die kilometers prive betaald zal daar tegen over een prijs per kilometer staan die je baas aan jou zal door berekenen. In de meeste bedrijven is dat vastgelegd in het lease regelement

Toegevoegd na 1 minuut:
De brandstof wordt betaald door de werkgever als deze afspraken zijn gemaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
De bijtelling heeft met de belasting te maken en niets met je werkgever. De belasting vindt dat als jij prive mag rijden het een verstrekking is dus loon. De bijdrage die je werkgever vraagt of kan vragen is een bijdrage in de kosten van de auto voor prive kilometers.
12 jaar geleden
Bijtelling is een percentage berekend over de nieuwwaarde van een leaseauto dat jaarlijks betaald kan worden om zo privékilometers te mogen rijden. Door het betalen van bijtelling mag een leaseauto van de fiscus onbeperkt ingezet worden voor privé ritjes.

Maar er zijn werkgevers die willen besparen en die willen daarom de privékilometers willen beperken.
Dat kunnen zij doen door een speciaal lease-contract aan te bieden waarin opgenomen staat dat er een limiet is aan de vergoeding.
Kijk eens goed naar je lease-contract. Als daar geen beperkingen in zijn opgenomen dan zou je in principe zoveel privé-kilometers mogen maken als jij wilt.
Het kan natuurlijk wel zijn dat dat dan een verstoorde relatie met je werkgever oplevert en dat is onwenselijk.

Overigens vind ik het wel vreemd van die werkgever. Het is een secundaire arbeidsvoorwaarde die je is gegund. Daar voorwaarden aanstellen is net zoiets als een taart cadeau doen en dan eisen dat je de helft niet opeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
staat niet in de lease overeenkomst maar in de lease voorwaarde die het bedrijf heeft opgesteld.
ronron1212
12 jaar geleden
Het is vrij normaal dat de werkgever een bijdrage in de kosten vraagt voor prive kilometers.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is geen leasecontract. Het leasecontract sluit de baas met de leasemaatschappij. Met jou heeft hij een overeenkomst om een bedrag per maand te betalen aan hem voor bijv 18.000 kilometers prive per jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Josca, De auto is van je baas. Hij of zij kan bepalen wat je ermee mag doen. De belastingdienst kijkt alleen hoeveel je er werkelijk prive mee hebt gereden. Of dat 501 km is of 20.000 km maakt ze niet uit. In alle gevallen wordt die 250 euro per maand ingehouden. Alleen als je minder dan 500 km rijdt betaaal je geen bijtelling. Als je werkgever niet wilt dat je er privé in rijdt betaal je ook geen bijtelling en houdt je 250 euro meer over van je salaris per maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Josca, dat kán gewoon niet. Als je er niet privé in rijdt betaal je geen bijtelling. Dat is niet iets wat je werkgever krijgt, maar wat naar de belastingdienst gaat. Als je er niet privé in rijdt mag je baas ook geen extra geld inhouden voor privé gebruik. Wat is dan nog het probleem?
Ja je werkgever ,kan aan geven niet meer dan x km per jaar Prive ookalbetaal je bijtelling .waar je ook voor kan kiezen is geen bijtelling ,en niet meer dan 500prive wel moet je dan een sluitende km administratie voeren (bijhouden ).het is een vd emolumenten (extra's) bij je salaris om de auto Prive te mogen gebruiken ,dus onderhandel en kom op een redelijk km aantal Prive .daarbij toen je werkgever het lease contract af sloot heeft hij een inschatting gemaakt Vd te maken km .daar is ook het tarief op gebaseerd .een en ander moet in Woon werkverkeer ,en het rijden wat je moet vj werk .ps vaak pas in dienst veel restrictie 's ,lang in dienst minder of alleen iets van niet buiten Nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bijtelling betaald mag je belasting technisch onbeperkt privé rijden. Als je aan je werkgever een vergoeding voor privé gebruik moet betalen mag je dit van de bijtelling voor de belasting aftrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet prive mag rijden, waarom zou je dan bijtelling gaan betalen?

De werkgever mag in een leaseregeling afspreken wat je wel of niet prive mag en of daar een vergoeding tegenover staat.
Als je echter niet prive mag rijden of nauwelijks, zou ik de bijtelling ook niet nemen. Gebruik de auto dan puur voor werkverkeer