wat is moeilijk theorie of rijden

is auto rijden moeilijk dan auto theorie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

Dat is per persoon verschillend. Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden. Ook moet je heel veel dingen tegelijk kunnen doen. Denk maar eens aan het nemen van een rotonde! Kijken, knipperlicht, remmen, schakelen, sturen, voorrang verlenen, gas, pff je kunt je dan nog niet voorstellen dat dat ooit gewoon automatisme zal worden.

Maar het kan ook andersom zijn. Misschien kun je wel helemaal niet zo goed leren en neem je de theorie niet goed genoeg in je op. Er zijn mensen die wel 10 x de theorie over moeten doen en daarom onnodig nog lessen moeten volgen terwijl ze eigenlijk al wel kunnen afrijden. Maar omdat dat niet mag zonder dat je je theorie hebt gehaald zul je daar langer dan eigenlijk nodig is mee moeten wachten en moet je de praktijkkennis wel blijven onderhouden.

Je moet dus geen van twee onderschatten. Misschien kun je zelf wel een beetje inschatten wat voor een type je bent en wat jij het snelst onder de knie krijgt.
Bij theorielessen kun je ook echt naar een les van de rijschool. Daar maak je vaak samen een examen en daarna ga je die bespreken. Voor sommigen erg leerzaam en nuttig. Voor anderen verspilde tijd.

Rijlessen zijn best leuk. Rijden kan ook heel leuk zijn. De theorie kan ook best interessant zijn en het is mooi dat je daar snel van af bent. Leer het dus meteen goed, begin er op tijd mee zodat je niet onnodig lang het afrijden uit moet stellen. Geniet een beetje van het rijden op zich, want er gebeuren vast dingen die je niet meer zult vergeten! Veel succes in ieder geval voor als je binnenkort gaat beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gemiddeld genomen denk ik dat de praktijk stukken moeilijker gevonden wordt dan de theorie.

Als je je best doet, kun je je theorie in 'n week wel goed leren. Autorijden moet je vooral leren door het vaak te doen.

Ik had zelf nogal moeite met het aantal handelingen dat je tegelijkertijd uit moet voeren, maar er zijn ook mensen die daar heel goed in zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rijden zelf is moeilijker; ook omdat je met onverwachte situaties te maken kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rijden zelf uiteraard. Er kunnen allerlei onvoorziene dingen gebeuren: medeweggebruikers die rare dingen doen, plotseling opkomende stortbuien. Je moet altijd je aandacht erbij houden.

Voor theorie kun je nog wel eens gokken als je het niet zeker weet, bij autorijden kan een verkeerd uitpakkende gok direct heel vervelende consequenties hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theorie is gemakkelijk, kwestie van stampen.

Rijden is veel moeilijker, niet zozeer omdat het moeilijk is om een auto te bedienen (dat heb je zo door) maar omdat je allerlei situaties tegenkomt die niet in het boekje staan, en waar je wel binnen een fractie van een seconde op moet reageren.

Bij een theorie-examen krijg je standaard-situaties (bij de vraag of iets mag, zit nooit het detail dat je een slingerende bejaarde spookrijder ramt als je het volgens het boekje doet) en heb je ook nog bedenktijd.

Wel kan ik een korte theoriecursus aanraden als je moeite hebt met stampen. Daar wordt vaker ook het waarom van een regel uitgelegd, en kun je alvast oefenen. Dan blijft de informatie vaak beter hangen. Bovendien leer je er ook wat foefjes die onnodige twijfel wegnemen.

Bijvoorbeeld de vraag: je wilt parkeren op deze parkeerplaats. Mag dat? Antwoord: ja, het is volgens de tekst een parkeerplaats! En parkeerplaatsen waar je niet mag parkeren komen in het examen niet voor, dus je hoeft de foto niet eens te bekijken.

Of: Je laat je kind van 10 voorin zitten op de passagiersstoel, en past daarbij dit kinderbeveiligingsmiddel toe. Mag dit? Antwoord: ja! Het toverwoord is 'kinderbeveiligingsmiddel', al staat er op de foto een kind met een touw om de nek, zodra het in de vraag kinderbeveiligingsmiddel heet, mag het. Strikvragen (iets een kinderbeveiligingsmiddel noemen terwijl het daar niet geschikt voor is) zijn namelijk niet toegestaan in het examen.

Dit soort voorbeelden krijg je bij zo'n theoriecursus, en die kunnen heel wat onnodige onzekerheid wegnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog nooit hebt gereden, is beide even moeilijk beide moet je ze leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt eraan of je meer theoretisch bent ingesteld of dat je practischer bent.
als je makkelijk stof uit boeken opneemt dan zal theorie makkelijker zijn...als zo ingesteld bent dat wat je ziet ook makkelijk aanleerd dan zal de praktijk makkelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het rijden vooral het achteruit parkeren