Wat is de samenhang tussen het aantal pk's van een auto en het benzineverbruik van die auto ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Er is geen direct verband tussen het brandstofverbruik en het aantal PK's van een auto. Ik had een Alfa 159 van 200PK die reed 1 op 10(maar nooit zuiniger), en nu heb ik een Audi met 240PK die rijdt ook 1 op 10, en vaak zelfs zuiniger. Je hebt van die Amerikaanse V8 modelletjes die ook 240PK leveren en 1 op 5 doen. Hoe zwaar en hoe groot(denk aan CW waarde) en hoe hard je ermee rijdt doen er meer toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Bekijk de vermogenskromme van een auto maar eens goed. Het relatieve brandstofverbruik staat er ook ingetekend als het goed is.
Maar goed, een wijsneus als j4ck1nth3b0x hoeven we daar verder niets over te vertellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Bekijk de vermogenskromme van een auto maar eens goed. Het relatieve brandstofverbruik staat er ook ingetekend als het goed is." Waar moet ik kijken dan? Enne, je moet het niet op de man spelen... ik houd het ook netjes... je hoeft mij geen wijsneus te noemen. Ik zeg hoe het is, die Audi van mij was 180 PK reed 10,1/L gemiddeld, nu met chiptuning 240 PK nog steeds 10.1/L gemiddeld...En ja als ik nu max naar de 250km/u ga(was 235 max met 180PK) dan drinkt ie meer... Er zit dus GEEN verband in meer PK v.s brandstofverbruik.... Zelfde auto, zelfde brandstof, zelfde motor, ander brandstof management...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Er zit dus GEEN verband in meer PK v.s brandstofverbruik…."
idd. Het heeft nl alles te maken met het rendement van de motor.
Dat rendement wordt o.h.a. slechter op het moment dat een motor veel meer vermogen KAN leveren of buiten de voor die motor ontworpen optimale gebrukskarakteristiek valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dat rendement wordt o.h.a. slechter op het moment dat een motor veel meer vermogen KAN leveren of buiten de voor die motor ontworpen optimale gebruikskarakteristiek valt." Wat gek, html link hieronder vertelt je een ander verhaal...
http://www.chipperformance.nl/autos-bedrijfswagens-vrachtwagens/ecotuning.html

Andere antwoorden (1)

Vermogen (pk's) kost energie (brandstof). Hoe hoger je in het vermogen komt, hoe hoger het brandstofverbruik.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je daar nou weer bij?!
jc54
9 jaar geleden
Die kapsalon ben je kwijt.
De vraag betreft hier één auto. Niet het vermogen van de ene auto en het branstofverbruik van een andere.......
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap echt niks van jouw antwoorden Jack!
Uitleg is er niet, of snap ik dan niet. Je lijkt niet echt te willen lezen wat anderen typen.
Mijn auto heeft een gelijke motor als een 110 pk auto, zelfde passat type, etc. Mijn auto was een 90 pk. Laten upgraden met verstuivers, dus niet chip, en de auto heeft nu dus zeker meer vermogen. Nu rijdt mijn auto zuiniger.
Wat is er dan niet aan te snappen dat een auto met meer vermogen dus niet perse meer verbruikt?
Het vermogen loopt niet evenredig aan snelheid, wat jouw antwoord doet vermoeden. Hoezo kom je hoger in vermogen? Je hebt toch een bepaald vermogen? Daarmee kom je toch snel van de lijn? Dat heeft toch met koppel en acceleratie te maken? Je gebruikt dan toch, vanaf dat je gas geeft, het vermogen om de auto van z'n plek te krijgen? Ik snap jou dus niet.
Als de auto eenmaal rijdt, weet ik zeker dat bij een constante gelijke snelheid, mijn gelijke auto met 90 pk tegenover 110 pk, de 110 pk zuiniger is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde niet Jack, maar jc54
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de vraag staat "samenhang". Dan zijn uitzonderingen geen probleem. Je neemt de gegevens van alle auto's en gooit die op één hoop. @Primemp: kijk eens in het boekje: Meestal is er één boekje voor meerdere modellen met dezelfde motortypes: Dan zul je zien dat de 90 pk origineel zuiniger is dan de 110pk.
Ik gok dat je niet de verstuivers erin hebt zitten die origineel in de 110pk zitten. Of daar naast de voordelen ook nadelen aan zitten??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Originele 110 pk verstuivers. Motor is normaal 110 pk, maar met kleinere verstuivers. Heb het niet zelf gedaan maar bij de garage (gespecialiseerd in audi en vw).
Lijkt mij dat als ze zeggen dat het dan een 110 pk is, het dan ook zo is.
Verder niks veranderd.
Ik ga niet voor boekjes, ik kijk naar de praktijk. Kennelijk betekent voor mij dus dat vermogen niet samenhangt met meer verbruik.
En als je dus op verbruik wilt letten (ongeacht welke auto) moet je dus niet kijken naar vermogen.
Mijn schoonouders hebben een Chrysler tacuma met veel minder vermogen. Dat ding is zo onzuinig als wat! Is ook nogal een blokhut en zwaar. Ik vertrouw erop dat wanneer daar een motor in zou zitten met meer vermogen, de motor dan minder hard hoeft te werken om de auto op gang te krijgen en daar te behouden. Mijns inziens dus minder verbruik. Althans, zo wijst de test met mijn auto uit.
Wil je echt letten op verbruik, moet je naar andere dingen kijken en de proef op de som nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze de auto niet op een testbank hebben gezet is die 110pk een (goeie) gok.
Als ze verder niks gedaan hebben dan zitten de instellingen van de 90pk er nog in.
Zou ook kunnen dat de oude verstuivers niet meer ok waren. Maar nu blijven we in een kleine marge. Bekijk het iets groter en probeer eens 130 of 150 pk uit dat blok te krijgen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt. Als de garage zegt dat ik nu meer vermogen heb, en ik nu dus ook ervaar dat ik sneller kan optrekken en een iets hogere Max snelheid heb, dan zal dat wel zo zijn toch? Of het dan exact is of niet, ik heb meer vermogen en een beter verbruik. Als ik sportief rijd, wat nu dus leuker is dan eerst, verbruikt hij meer, maar dat is niet het vergelijk. Constante snelheid wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
110 is een gok, zal heus wel meer zijn dan dat het was.
Die 90 die het was, was waarschijnlijk ook al wat minder na een paar jaar. Maar ik mag jouw verhaal geloven terwijl jij geen zin hebt de cijfers van vw te bekijken.
Het lijkt mee eerlijk gezegd onlogisch dat alleen je verstuivers zijn vervangen. Ook een beetje zonde, want in verhouding is tunen een stuk goedkoper en kan, zeker met andere verstuivers, meer winst opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, verstuivers zijn goedkoper dan chiptunen. Met zo'n motor was het verstandiger eerst de verstuivers te doen. Voor veel meer vermogen, moet ik de chip laten tunen.
Ik vind dit al dikke prima en de auto rijdt toch echt zuiniger. Vorig jaar vanuit het noorden van het land naar Parijs gereden, kostte iets meer dan een halve tank. Mijn actie radius is zeker wel groter.
Wordt een beetje een welles nietes spelletje zo.
Boekjes kijken maakt toch weinig uit als ik vanuit eigen ervaring spreek? In boekjes staat wel vaker wat, maar praktijk tests zijn mijns inziens toch betrouwbaarder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik geloof jouw auto wel,
alleen vind ik dat dat niet veel over de vraag zeg.
Maar dan gaan wel inderdaad verder welles nietessen. Wat voor een motor zit er in jouw passat?
Verstuivers wisselen bij mijn T4 tdi is duur en zelf doen op straat is een beetje link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9 tdi 90 pk. Is een 2000 model.
Heb de verstuivers laten vervangen bij schaap en bron, Joure. Die hebben een sloperij en een garage, gespecialiseerd op vw en audi.
Ik heb gereviseerde verstuivers erin laten zetten. Kostte minder dan 250-300 voor chiptuning. Echt een enorm verschil. Misschien waren de oude verstuivers idd al waardeloos, maar hij kan nu ook harder dan in het boekje staat en de acceleratie is ook sneller.