Is een onderhoudsbeurt om de x aantal km's/of per jaar wel nodig ?

Ik rijd nog geen 10.000km per jaar maar laat wel elk jaar een kleine/grote beurt gebeuren. Is dus met de hedendaags technieken nog wel nodig? Mijn auto is uit 2003. Overigens doe de check voornamelijk voor mn gevoel en zodat het luchtfilter en olie ververst wordt

10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben van mening dat preventief onderhoud ervoor zorgt dat je minder vaak de ANWB hoeft te bellen.

Antwoorden (1)

Met veel korte afstanden heeft de motorolie meer te lijden, dan met lange ritten. Als de motor niet of weinig op bedrijfstemperatuur is, zullen er meer afvalstoffen in de motor achterblijven. Een motor wordt immers geconstrueerd om zoveel mogelijk op bedrijfstemperatuur te werken. De huidige olie wordt ook zo samengesteld dat deze op hogere temperatuur betere smeereigenschappen heeft. De toevoegingen in de olie lijden meer van stil staan, dan van werken.
Kortom, de kilometers zijn niet alleen bepalend voor wanneer de olie ververst moet worden, maar 1 keer per jaar is wel levensverlengend voor je motor.
jc54