Kan je een Egyptisch rijbewijs omwisselen in Nederlandse?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je dit bedoelt:
Veel Nederlanders gingen naar Caïro onder de dekmantel van een vakantiereis, haalden daar via een rondje Piramide een tijdelijk Egyptisch rijbewijs en probeerden na terugkomst in Nederland het rijbewijs om te wisselen. Dit lukt dus niet.

Antwoorden (2)

U kunt een buitenlands rijbewijs onder bepaalde voorwaarden omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Als uw rijbewijs afkomstig is uit de Europese Unie (EU) of een land van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) komt u daar (als u voldoet aan een aantal andere voorwaarden) voor in aanmerking. Maar ook voor rijbewijzen uit een aantal landen buiten de EU of EVA is dit in sommige gevallen mogelijk.
Het rijbewijs dient gehaald te zijn in een land dat geschikt is voor omwisseling.

Toegevoegd na 17 minuten:
Van belang is of u een rijbewijs model 15 (tijdelijk rijbewijs voor toeristen) of een rijbewijs model 5 waarop geen beperking is aangegeven.
De Raad van state heeft op 28 augustus 1980 beslist dat het model 15 (tijdelijk rijbewijs voor toeristen) en model 5 waarop de beperkte tijdsduur voor toeristen is aangegeven) niet in ons land kunnen worden omgewisseld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, behalve als je voldoet aan onderstaande regels (de eerste voorkomt 'rijbewijstoerisme'):

"Bij een rijbewijs afgegeven buiten de EU geldt dat u in het jaar van afgifte van het rijbewijs minimaal 185 dagen woonachtig moet zijn geweest in het land van afgifte. Dit kunt u aantonen door bijvoorbeeld een kopie van uw paspoort, een werkgeversverklaring of salaris- en belastingdocumenten op te sturen.

Voor een rijbewijs dat is afgegeven buiten de EU geldt bovendien dat omwisseling op basis van jongere leeftijd niet mogelijk is. U moet dus voor een bepaalde rijbewijscategorie de minimumleeftijd hebben bereikt zoals deze in Nederland geldt."

Een aantal aanvullende voorwaarden is te lezen in de pdf die op de bronsite te downloaden is:
"Handleiding voor 3 E 397 Aanvraag omwisseling voor Nederlands rijbewijs."
Computoon