Mag je autorijden na het drinken van een Irish coffee?

- Omdat wellicht het overgrote merendeel van de alcohol verdampt
- ik bedoel voor mensen die minder dan 5 jaar hun rijbewijs hebben of nog rijlessen volgen
- zo nee: hoelang moet je wachten om weer te mogen rijden na de consumptie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
12K
Ritsuka
9 jaar geleden
100% BOB, 0% op.
Gewoon niet riskeren als je nog moet rijden.

Het beste antwoord

Als je Irish coffee gemaakt is volgens de regels van de kunst ben je tot 98% van de alcohol kwijt aan verbranding en verdamping ervan.
Er blijft altijd een klein restant van de alcohol achter maar dat is heel miniem.
Voordat er nu mensen zijn die beginnen te steigeren en roepen dat er toch nog steeds alcohol in de coffee zit: ik heb het over een volgens de regels van de kunst gemaakte coffee. Je kan inderdaad ook wat wiskey in een tas koffie gooien en daar dan wat slagroom opgieten maar dat is niet een volgens de regels van de kunst gemaakte Irish coffee.
Dus in theorie zou je nog kunnen (en volgens de wet zelfs mogen) rijden.
Toch wil ik er nog wel aan toevoegen dat ik ook een voorstander ben van de nultolerantie voor alcohol in het verkeer. Dus niet drinken als je nog moet rijden is steeds aan te raden en anders zorg je voor een BOB.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de zekerheid zou ik er van uit gaan dat er van de alcohol niets is verdampt of dat deze hoeveelheid met nihil gelijk te stellen is. 1 standaard glas alcohol geeft voor een vrouw ongeveer 0,5 promille, bij een man is dit 2 standaard glazen (gemiddeld genomen), bij jongeren kan dit afwijken.

Ik neem even aan dat je een vrouw bent op basis van je naam en 1 irish coffee bevat 1 standaard glas alcohol. Bij afbraak van 1 glas alcohol per 1,5/2 uur zou dat dus betekenen dat je pas na iets meer dan een uur mag rijden. Een beginnend bestuurder mag immers maar 0,2 promille alcohol in het bloed hebben.

Ik ben zelf nog beginnend bestuurder en ik houd minstens 3 uur tussen een drankje en rijden op bijzondere gelegenheden en anders drink ik helemaal niet. Veel te gevaarlijk tegenwoordig, voor anderen, jezelf en je rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich zou het mogen, mits je na het blazen bij een controle niet uitkomt boven de 0,2 promille als je een beginnersrijbewijs hebt.
Mocht je langer dan 5 jaar je rijbewijs hebben, dan mag je 0,5 promille blazen.

Echter zou ik zeker wel een uurtje wachten met rijden. Een glas alcohol is pas na zo'n 1,5 uur verdwenen.

Zie bron voor de calculator hoeveel alcohol er er nog in je bloed zit na X aantal drankjes en Y aantal tijd.

Ik denk btw niet dat het alcohol verdwijnt uit de koffie, misschien iets, maar houd gewoon 1 standaard glas alcohol aan. ;)