Als je mee doet aan 2todrive en je krijgt een ongeluk terwijl de coach alcohol heeft gedronken, wat zijn de gevolgen dan?

Tegenwoordig kun je al voor je 18e het rijbewijs behalen met de proef 2todrive. Zowel chauffeur als coach moeten zich houden aan de alcohollimiet.

Nou schijnt het dat veel verzekeringen niet uitkeren als je alcohol hebt gedronken. Stel dat de bestuurder GEEN alcohol heeft gedronken en de coach wel (wel binnen de limiet), wat zijn de gevolgen voor uitkering door de verzekering dan?

NB! Zelf rijd ik altijd nuchter en ik snap dat de coach ook nuchter moet zijn, dus het heeft ook geen betrekking op mij zelf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Degene die de auto bestuurt, is de juridische bestuurder. (De coach is dus niet te vergelijken met een rijinstructeur). Als de bestuurder die niet gedronken heeft een ongeluk veroorzaakt, is dat een 'normaal' schadegeval voor de verzekering.
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Dan voorzie ik grote problemen.De bestuurder voldoet dan namelijk niet meer aan de eisen van 2todrive (en dus ook niet aan de polisvoorwaarden van de verzekering die daarop zijn aangepast).. Een van die eisen is namelijk dat hij een begeleider bij zich moet hebben die niet onder invloed van alcohol, drank of medicijnen mag zijn. Ik zou het zo zeggen: als hij zelf niet zou mogen sturen, mag hij ook niet begeleiden. De verzekering zal niet uitkeren (of 'heel moeilijk gaan doen). Bedenk verder dat een 17-jarige een auto niet op eigen naam kan verzekeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voorwaarden-aan-de-coach.aspx
Computoon
9 jaar geleden
Eerst even iets over de verzekering, want daarop moet ik mijn antwoord toch corrigeren. De verzekeraar moet (van de wet) de schade die de tegenpartij heeft geleden betalen. Ook als de bestuurder beschonken was of als de bestuurder nuchter was en de begeleider beschonken. Heeft de verzekering een uitsluiting voor rijden onder invloed opgenomen voor de WA-dekking? Dan gaat de verzekering die schade op jou verhalen als je 'onder invloed' achter het stuur zat. (Beter gezegd: op de verzekerde van de auto, want als 17-jarige bestuurder kun je nog niet zelfstandig een verzekering afsluiten.) Als de verzekeraar zo'n uitsluiting voor rijden onder invloed niet in de polisvoorwaarden heeft staan, zal ze dat niet doen. Heb je als 2todrive-bestuurder gereden zonder begeleider (wat niet mocht) of was die begeleider onder invloed (wat ook niet mocht)? Dan heb je niet voldoen aan de eisen die de verzekeraar stelt en kan de verzekeraar hetzelfde gaan doen als je een ongeluk veroorzaakt: verhalen op de bestuurder/verzekerde. Ook hier weer: afhankelijk van wat in de polisvoorwaarden staat. De tegenpartij wordt wel vergoed, het is immers een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Of de verzekeraar diepgaand gaat uitzoeken of jij of de begeleider onder invloed was, zal zeker ook afhangen van het schadebedrag dat vergoed moest worden aan de tegenpartij. Heb je een all-riskverzekering (waarbij ook schade aan de eigen auto wordt vergoed bij een ongeval) dan betekent 'rijden onder invloed' als regel: geen vergoeding van de kosten aan de eigen auto.
Computoon
9 jaar geleden
Nu het promillage.
De 2-to-drive- bestuurder mag niet onder invloed zijn van (o.a.) alcohol. In de tekst op de internetsite van de overheid is echter niet te lezen wanneer je 'onder invloed bent'. Daarom ben ik uitgegaan van de 'politienorm'. Voor een beginnende bestuurder is die norm inderdaad 0,2 promille. Met meer op mag je niet rijden. Doe je dat toch, en maak je dan een ongeluk, dan kan de verzekering een uitbetaalde schade aan de tegenpartij op jou/de verzekerde gaan verhalen, wegens 'rijden onder invloed', als dit in de polisvoorwaarden staat. De coach is een ervaren bestuurder. Ook hij mag niet onder invloed zijn van o.a. alcohol. Ook voor hem/haar staat niet in de voorschriften van 2-to-drive wanneer dat wel het geval is. Ga je uit van de 'politienorm' dan geldt voor hem/haar een promillage van 0,5 ('2 glazen bier', wordt wel eens gezegd.) Is het promillage hoger, dan mag hij niet als begeleider optreden op dat moment maar mag jij ook niet met deze coach gaan rijden. Als je dan als bestuurder die niets gedronken heeft een ongeluk krijgt, kan de verzekeraar de kosten op jou/de verzekerde van de auto gaan verhalen als dit in de polisvoorwaarden staat, om de eenvoudige reden dat je niet voldaan hebt aan de eisen voor 2-to-drive. Daarin stond namelijk dat de coach niet onder invloed mocht zijn. Jij was namelijk de juridische bestuurder. Wel is de ene verzekeraar soepeler dan de andere maar dit zijn dingen die je niet moet proberen.