Wat is de linker koplamp van een auto? Is dat links gezien vanuit de bestuurder of links als je voor de auto staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
17.7K

Het beste antwoord

Vanuit de bestuurder gezien, want een auto gebruikt ook een richtingaanwijzer die bij voor- zowel als de achterzijde links en rechts hetzelfde knippert, anders zou het voor wel knipperen naar links, en achter naar rechts, zit geen logica in, en het is nog gevaarlijk ook in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de richtingwijzer vind ik een hele goede argument.
De koplamp die bij de linker richtingwijzer zit is natuurlijk links. Dit vind ik het meest logische antwoord.

Andere antwoorden (7)

De linkerkoplamp is de lamp die aan de bestuurderszijde zit. Dat is ook de linkerkant van de auto
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
@conqie: Links is in de UK ook gewoon links.
ronron1212
12 jaar geleden
bamibal als je bepaald hebt dat het aan de bestuurders kant in nederland links is dan is het in engeland aan de andere kant van de bestuurder. Over engeland werd het niet gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron, n.a.v. je reactie op bamibal:
Je schrijft zelf: "De linkerkoplamp is de lamp die aan de bestuurderszijde zit."
Die uitspraak kloopt niet voor een auto (waar die ook rijdt), waarin de bestuurder aan de rechterkant zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt in principe toch geen bal uit of de bestuurder links of rechts zit!
Links blijft gewoon links en rechts blijft rechts. En Ron, daarom is de opmerking dat de linker koplamp aan de bestuurderszijde zit ook onjuist.
Beter is: Als je in de auto zit (waar dan ook): links.
Altijd in de rijrichting kijken, dus is de linker koplamp de koplamp aan de bestuurderszijde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achter het stuur zittende de linker koplamp.
Het maakt daarbij niet uit of het een auto is gebouwd voor links- of voor rechtsrijdend verkeer. (En al helemaal niet in welk land je bent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij niet waar.
Engelse auto's hebben hun stuur rechts.
Dan zou de linkerkoplamp dus aan de rechterkant zitten????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je er bij Momo??
Links blijf links en rechts blijft rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momo, ik begrijp je niet.
Ook als je aan de rechterzijde achter het stuur zit, zit de linker koplamp aan de linkervoorkant.
Dat geldt trouwens voor alle in de auto zittende personen, mits ze met hun gezicht in de rijrichting zitten.
Er is een kreet "Links, voor de kijkers rechts!"en dat gezegde geldt ook bij auto's. Als je naar de auto kijkt zit de linker koplamp rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gerekend als je achter de auto staat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de koplamp die voor de bestuurder zit. Dit is gebaseerd op het feit dat de motorkap de voorkant zit.

In de scheepvaart hebben ze hier de term bakboord/stuurboord voor. Bakboord is altijd links, van achter naar voren gezien, en maakt het niet uit of je met je rug naar voren of naar achter staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is opzich vrij makkelijk om dat te onthouden, alles wat aan de bestuurderskant zit is links en dan automatisch heb je rechts.....!!!
Als je dus het ff niet weet stap je snel je auto in en dan zet je lampies aan en dan zie je vanzelf welke zwak of kapot is, en vanuit de bestuurders kant ken je dan zien of de linker of rechter kapot is.