Wat zijn de richtlijnen voor laseren mbt snelheid/politiecontrole? Anders gezegd: Is er een criterium waar een agent aan moet voldoen bij 'laseren'?

Te denken valt aan loodrecht op het te controleren voertuig | maximale afstand tot voertuig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.6K

Antwoorden (2)

volgens mij geeft het apparaat zelf aan of een meting rechtsgeldig is gedaan of niet
als dit niet zo is krijg je geen boete

Toegevoegd na 2 minuten:
Lasergun
De lasergun is een apparaat waarmee de snelheid van een individueel voertuig nauwkeurig gemeten kan worden. Er wordt een laserstraal uitgestuurd en de weerkaatsing wordt gemeten. Met dit apparaat kan gemeten worden op afstanden van meer dan 900 meter. Ook kan de politie met de lasergun op plaatsen staan waar radarapparatuur niet neergezet kan worden, zoals op plaatsen zonder goede opstelplek, of in bochten in de weg.
Er wordt bij een laserguncontrole geen foto van de overtreding gemaakt. De overtreder wordt direct aan de kant gezet en krijgt ter plaatse een bekeuring.

De lasergun-waarnemer staat met de lasergun bijna altijd achter een boom, een paal of een hekje. Dat wordt niet gedaan om onopvallend te staan, maar om twee andere redenen:
- ten eerste voor de veiligheid van de waarnemer
- ten tweede omdat een lasergun behoorlijk wat weegt en er bij trillingen meteen een foutmwelding komt. Het is dus gewoon noodzakelijk om de arm en hand stevig te kunnen ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De agent moet allereerst gecertificeerd zijn, om met een laser te mogen werken.

Verder zijn de laser en de agent de beperkende factoren qua afstand. Hoe verder weg je met een laser mikt, deste moeilijker is het, om de laser stil te houden op een vast punt op de auto, die je wil meten. Als punt niet lang genoeg wordt aangestraald, kan het apparaat geen meting verrichten. Maximum afstand is verder niet beschreven in de voorschriften.

Wat betreft de hoek: hoe groter de hoek, deste groter is de relatieve meetfout in voordeel van de bestuurder. Over de hoek zijn verder geen voorschriften opgesteld, maar welke hoek ook gepakt wordt, de automobilist is nooit in het nadeel.
AlphaLimaSierra