Hoe is het mogelijk dat het in dit land nog is toegestaan dat er auto's rondrijden met Xenon licht, dat iedereen verblindt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

van mij mag t ook verboden worden want t is bijna t zelde als rijden met groot licht of erger.hoe t nog mogelijk is?omdat er blijkbaar nog niet genoeg over geklaagt wordt

Toegevoegd na 58 minuten:
veel xenon gebruikers hier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook zo jammer dat niemand zijn/haar - verklaard
itsme
14 jaar geleden
:-) ik ben het niet met deze mening eens, alhoewel ik geen min heb uitgedeeld. Maar ik wil wel verklaren dat ik zelf geen xenon verlichting heb, dat ik veel fiets ook in de avond, en dat ik toch meer last heb van verkeerd afgestelde verlichting dan van specifiek xenon lampen. Inderdaad, ze zijn intenser, maar als ze niet omhoog, dus in je ogen, schijnen dan is het wat mij betreft geen probleem. Maar dat is, met nadruk, mijn persoonlijke mening.

Andere antwoorden (4)

Xenon licht verblindt alleen als het niet goed staat afgesteld, als het te hoog staat.
Maar dat geldt voor elk type autoverlichting, en helaas zijn daar de meeste van niet goed afgesteld.
itsme
14 jaar geleden
eigenlijk heel simpel, bij een nieuwe auto voorzien van xenon verllichting is deze uitgerust met een systeem om de koplampen af te stellen aan de hand van het vervoerde gewicht.

Je ziet ook altijd na het starten van de auto dat de lichtbundel iets wordt aangepast.

Bij auto's waar later de verlichting is ingebouwd is dit systeem niet verplicht en bovendien zijn er heel veel auto's die wel xenon voeren, maar geen xenon verlichtingsunit hebben, hierdoor geeft het licht een verkeerd en hinderlijk strooilicht voor de overige mensen.

Wettelijk is op dit moment geregeld dat er niet actief wordt opgetreden tegen de oudere xenon houdende auto's maar als deze verblindende verlichting hebben wordt wel gelijk max opgetreden, dwz dat je naast de boete ook het risico loopt dat je kenteken wordt ingenomen en dat je of de heleboel gaat verwijderen, of zo gaat aanpassen dat het dan wel aan alle wettelijke eisen voldoet.

Probleem is dat verblindend een relatief begrip is en dat het vaak ook nog eens te maken heeft in wat voor soort auto/motor je rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht afgestelde koplampen met xenon verblinden niet meer dan slecht afgestelde koplampen met gewone autolampen. Het grote voordeel van xenon is dat de lampjes veel langer meegaan, niet onbelangrijk in een tijd dat bij bijna bij geen een auto de koplampen nog zelf te verwisselen zijn als ze kapot zijn. Bovendien zie je steeds meer xenonverlichting zonder die typische blauwe kleur. En last but not least: Zelfs Koos Spee is er enthousiast over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed afgestelde Xenon verlichting is inderdaad veiliger vanwege de hogere lichtopbrengst. Maar ik vind het ook dat het achteraf inbouwen van zo een set eigenlijk niet kan. Veelal zijn deze slecht afgesteld en hebben niet de goede glazen of spiegels voor een correcte lichtbundel. Daardoor worden deze hinderlijk voor de tegenliggers. Een goede ombouw met de juiste lampen en glazen wordt dan weer een dure aangelegenheid.

Xenon gaat inderdaad langer mee maar niet bij een auto die veel korte stukjes maakt. Dus veel aan en uit van de verlichting. Xenon moet even opwarmen en het is beter dat deze dan langere tijd blijft branden. Heb je veel korte stukjes is traditionele verlichting nog altijd de beste optie.

En ja, de politie zou bij verblindende verlichting veel strenger op moeten treden. Hierdoor wordt veel ergernis en onveilige situaties mee weggenomen.