Is het verplicht je richting aan te geven met de auto als je op een rijbaan staat voor naar links, als het stoplicht de richting al aangeeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
8.5K

Antwoorden (9)

Ja, als je van rijbaan veranderd ben je altijd verplicht om richting aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik bedoel als je voor het stoplicht staat voor naar links. moet je dan nog je richtingaanwijzer verplicht aanzetten voor naar links?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook dan moet je richting aangeven.
Klinkt niet logisch maar het kan je een bekeuring besparen
Ja, ook als je in het goede voorsorteervak staat en als het verkeerslicht een pijltje naar links heeft. Altijd richting aangeven; bij je rij-examen zak je hierop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, richting aangeven is verplicht bij elke (voorgenomen) zijdelingse verplaatsing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, altijd als je van richting veranderd, doen.
Je loopt anders het risico van een bekeuring.
Als de rij erg lang is kan de laatste vaak de tekens op de weg niet zien en als er een vrachtwagen tussen zit zie je vaak het stoplicht niet en dan kun je nog steeds aan je voorganger zien dat er afgeslagen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, want als je al op die rijbaan voor links staat hoef je niet van voorgenomen richting te veranderen. Als je al op die rijbaan staat en je geeft nog extra richting aan naar links, zou men dat zelfs kunnen interpreteren als een wens om op de kruising te keren. Maar het hangt dus van de situatie af.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de meeste gevallen is het verstandiger om het wel te doen, ook al is het een beetje dubbel. (vrachtauto's die het zicht van de auto's achter je belemmeren werd al genoemd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja altijd. Ook voor je eigen veiligheid is het toch fijn. en bij sommige stoplichten gaat de overkant ook tegelijk als je bijv. op een kruising staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het wel doen.
In Artikel 55 van het RVV staat het volgende omschreven:
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij:

* willen wegrijden
* andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen
* de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten
* zij van rijstrook willen wisselen
* bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij elke zijdelingse verplaatsing geef je richting aan, deze verplichting vervalt als de verplaatsing is uitgevoerd.
Dus pas nadat je vanuit het voorsorteervak daadwerkelijk bent afgeslagen zou je richtingaanwijzer uit mogen worden gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd verplicht