Hoe zit dat nou met rijbewijs op 16e of 17e?

Ik ben 16 jaar. En ik wil graag zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen. Wie kan mij vertellen wanneer ik met theorie en praktijk mag beginnen en wanneer ik examens kan doen?
graag met betrouwbare bron...
gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat wil ik ook wel.. : )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie gaat dat dan allemaal betalen????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wijzelf;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen denken altijd dat 16 jarigen geen geld hebben.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun ouders wel ;)

Antwoorden (2)

Iedereen die achttien jaar of ouder is en in het bezit van rijbewijs B, mag auto rijden. Het B rijbewijs is levenslang geldig, maar er moeten wel een aantal examens voor behaald worden: een theorie-examen en een praktijkexamen.

Deelnemen aan het theorie-examen kan vanaf 18 jaar. Het reserveren van de examendatum kan al enkele maanden daarvoor.

Om praktijkexamen te kunnen doen moet u geslaagd zijn voor het theorie-examen. Het resultaat van het examen is een jaar geldig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vanaf november loopt er een proef: Je rijbewijs halen met 17 en tot 18 jaar begeleid rijden met een coach. Met 18 jaar ben je er dan klaar voor om alleen auto te rijden.

Op de website van het CBR is hier weinig over te vinden, het is volgens mij ook nog niet officieel ingevoerd. Bij rijschoolhouders kan je er natuurlijk wel informatie over vinden.

Toegevoegd na 8 minuten:
De specifieke voorwaarden voor het experiment zijn te vinden op de website 2drive!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en met dat nieuwe gedoe dat in november ingaat???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nog niet officieel en alleen een proef. Officieel gelden de regels van het CBR. De informatie in mijn antwoord is de officiele tekst van het instituut dat de examens afneemt. Bij de proef wordt je een jaar lang begeleid (gecoacht) tijdens het rijden en rijdt je dus niet alleen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn antwoord heb ik informatie opgenomen over de proef.
je mag vanaf november geloof vanaf je 16 en een halfde beginnen met lessen. en dan op je 17 afrijden. als je dan op je 17 je rijbewijs haalt, moet je als je gaat rijden iemand met 5 jaar ervaring (zonder strafblad en nuchter) naast je hebben zitten

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/nieuws/2011/06/01/autorijden-vanaf-17-jaar.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www. rijksoverheid.nl/rijbewijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een proef die vermoedelijk in november in gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gaat zeker door