Een oude VW-bus met schuifraampjes aan de zijkanten. Die raampjes zijn door onverlaten eenvoudig te openen van buitenaf. Wat kun je ertegen doen?

Ben er achter gekomen dat er eenvoudig is in te breken via dergelijke raampjes. Hoe kan ik dat voorkomen? Tralies aan binnenzijde? Graag tips van mensen die het probleem kennen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Maak een latje dat iets langer is dan de afstand die het raampje aan de binnenkant kan schuiven.
Maak een sleufje in de lat net zo breed als de dikte van het raampje.
Leg de lat dan aan de binnenkant van het raam met het sleufje om de rand van het schuifgedeelte.
Vroeger had ik met mijn 508 Mercedes bus hetzelfde probleem met dezelfde oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, ik zal het eens bestuderen. Ik dacht zelf ook al aan een latje in de lege ruimte voor het raampje, maar het probleem is dat die lege ruimte aan de buitenzijde zit: Een latje haal je er dus zo weer uit.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zit het 'te schuiven raam deel' dus aan de 'buitenzijde' en het 'vaste raamdeel' aan de 'binnenzijde'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat wist ik niet.
Bij de Mercedes was er dus beter over nagedacht. Ik neem aan dat er aan de binnenkant van het schuifraam een handgreepje zit, kan je daar niet iets mee doen?
Een lat aan de binnenkant tegen het greepje, of een kettinkje naar de zijkant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik moet het eens serieus bestuderen. Onlangs kwam er - vroeg in de ochtend - wat opgeschoten jeugd langs mijn bus en ineens bemerkte ik dat ze er met een handzaag vandoor gingen. Toen ik eenmaal in de kleren geschoten was waren die jongens al verdwenen, maar stond het schuifraampje dus wijd open! Volgens mij is het gebleven bij die zaag, maar het had veel erger kunnen aflopen! In een fluitje van een cent hadden ze IN de bus kunnen zitten! Een zeer groot veiligheidslek dus, die raampjes. Is er in de caravanbranche niets te vinden voor mijn probleem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een optie zou ook het vastlijmen van het raampje in de sponning kunnen zijn, maar dan mis je natuurlijk zelf ook de mogelijkheid om het raampje te openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beslist een optie om in overweging te nemen. Maar wel er resoluut.
Zet een hangslotje op het raam!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou helemaal niets doen.

Als ze jouw busje toch al uitgekozen hebben om er in te breken, dan is die beslissing toch al gemaakt door het dievengilde. Laat ze dan aub via het schuifraampje naar binnen gaan ipv een ruit in te meppen.

Als ze merken dat het schuifraampje niet werkt, grote kans dat dan de ruit eruit gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, dat vind ik geen optie. Het is een zeer groot probleem. Het waren nu ook geen echte dieven, maar meer gelegenheidsdieven. Ik weet niet of zij het raampje geopend hebben of dat dat al een beetje open stond. Er zit niets in de bus van grote waarde, bovendien hebben deze jongens uitsluitend een eenvoudige zaag meegenomen. Er stond nog een emmertje in met wat spulletjes, maar dat hebben ze laten staan. Mogelijk hebben ze gewoon door het raampje gehengeld met een arm, want het raampje is best hoog. Maar niets aan dit probleem doen 'kommt nicht im frage'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok duidelijk!