Is het goed voor de auto om een bocht te maken met een slippende koppeling?

Hallo,

Ik ben inmiddels met autorijlessen bezig en het gaat allemaal redelijk goed. Altijd als ik in de bebouwde kom een haakse bocht naar links/rechts maak dan doe ik dat met de koppeling een beetje ingedrukt en de rem erbij (wel van te voren afgeremd en in de 2), is dit wel goed voor de auto? Ik doe dit als ik vind dat de auto in de bocht nog te snel gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ik de koppeling niet intrap gaat de auto schokken of slaat deze af.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is denk ik niet zo goed voor de auto.
ronron1212
9 jaar geleden
Vergaan met de lessen je bent nog lang niet klaar voor een rijbewijs. Slippende koppeling is nooit goed voor de auto en ook niet voor je weggedrag.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als de auto zomaar afslaat doe je het niet goed.
Mee afremmen voor de bocht, zodat je in de bocht gewoon op de koppeling kan rijden zonder rem. Anders heb je straks problemen als het eens regent, dan vlieg je uit de bocht als je op jouw manier hebt aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je rij-instructeur je verteld heeft dat dat toch echt niet de bedoeling is.
Bordensteker
9 jaar geleden
Let wel: vraagsteller zegt dit te doen als het, ondanks al afgeremd *en naar de 2 teruggeschakeld* te hebben, tóch nog wat te snel gaat. Ik denk dat de methode van Ritsuka zou moeten kunnen werken. Ik heb het antwoord van R60M ook een + gegeven. Dus langzaam onderin 2 de hoek naderen en met weinig gas rustig weer uit de bocht versnellen. Met altijd de optie om als het verkeer het niet toelaat de koppeling alsnog in te trappen en te stoppen of terug te gaan naar 1 en zo weer op gang te komen zodra het kan. Is inderdaad iets om de rij-instructeur op te attenderen dat je dit zelf nog niet lekker vindt gaan. Oefening baart kunst, jammer als hij/zij het zelf nog niet gemerkt heeft.
Besteed je lesgeld zeker ook aan de dingen die je nog moeilijk vindt!
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Ik zet vraagtekens bij de vakbekwaamheid van de rij-instructeur als hij jou nog niet verteld heeft hoe slecht het is om met verminderde tractie door een bocht te gaan, afgezien van de schade aan de koppelingsplaten die het kan veroorzaken. Zeker met een voorwiel-aangedreven auto is het van levensbelang om de bocht door te gaan zonder de koppeling ingetrapt te houden, daardoor behoud je namelijk grip op de weg. De aangedreven voorwielen "trekken" de auto de bocht door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met alle respect, of de instructeur er niets van gezegd heeft weten wij niet, daar heeft de vraagsteller het niet over.
De snelheid bij een bijna afslaande motor in de tweede versnelling is dusdanig laag dat ik niet verwacht dat daar heftige (uit de bocht vliegende) situaties kunnen ontstaan, bij een normaal wegdek kun je zelfs met een volledig ontkoppelde motor rustig de bocht doorhobbelen, en zullen de banden gewoon het door jou gestuurde traject volgen, tractie heeft bij deze snelheden en omstandigheden niet veel invloed.
Het gaat er vooral om hoe je in / na deze bocht weer snelheid gaat maken, heb je voor- of achterwielaandrijving, is het wegdek droog of nat.
Zelf rij ik personenauto, vrachtauto en motor, bij een personenauto met voorwielaandrijving gooi ik halverwege de bocht het gas er weer op, met een motor kan ik beter wachten tot ik de bocht door ben.
Dat is een kwestie van begrijpen wat je voertuig met de tractie op een wegdek doet, hoeveel pk's / koppel heb je t.o v. je eigen gewicht en tractie, wat doet het voertuig ermee en hoe zal het hier op reageren. De vraag van de vraagsteller is in dit geval meer mechanisch, zorg dat je met een voertuig zo min mogelijk met slippende koppeling rijd, dat is puur uit behoud van je voertuig, of dat in bepaalde situaties de rijeigenschappen zowel positief als negatief kan beïnvloeden is een kwestie van omstandigheden, toch?? Daarom zit er voor mij een verschil bij rijlessen in "weten wat je moet doen" en "begrijpen waarom je iets moet doen".
In het laatste geval zul je veel beter met afwijkende situaties om kunnen gaan. Daarom een tip aan de vraagsteller: als de instructeur je verteld iets op een bepaalde manier te moeten doen, doe het niet alleen maar vraag ook waarom je het op die manier moet doen, als je dat begrijpt gaan veel handelingen ineens een stuk natuurlijker. Succes,

Het beste antwoord

Nee, dat is niet goed voor de auto, de koppeling mag alleen (zo kort mogelijk) slippen als je optrekt vanuit stilstand, bij het schakelen tussen alle andere versnellingen hoeft de koppeling ook niet te slippen als je schakelt bij het juiste toerental.
Door vaak met slippende koppeling te rijden zullen de koppelingsplaten meer slijten en kunnen onder zware omstandigheden zelfs verbranden.

Voor de bocht moet de auto in de juiste versnelling staan en je snelheid aangepast zijn, natuurlijk kan dat in de praktijk een keer afwijken (de auto gaat schokken), maar dan kun je beter terugschakelen en/of de koppeling helemaal intrappen.
Dit kan verschillen per auto, een diesel (koppel bij laag toerental) b.v. zal makkelijker weer snelheid maken na de bocht, soms komt het zo uit dat je iets moet smokkelen door ook in de tweede versnelling de koppeling moet laten slippen tot het juiste toerental is bereikt, dit mag nooit onder zware omstandigheden en moet je jezelf niet standaard aanleren bij autorijlessen, dit moet je aanvoelen en zul je merken als je meer rijervaring hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet goed voor de koppeling, maar zelfs gevaarlijk. Je moet zorgen dat je voor de bocht in de juiste versnelling sta zodat je lekker uit de bocht op kan trekken. En zorgen dat je VOOR de bocht genoeg heb af geremd. Remmen, of koppeling intrappen in de bocht leid tot slippende banden, leidt tot band-weg kontakt verlies, leid tot uit de bocht vliegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, Op deze wijze verlies je de controle over de auto en kun je zelfs de bocht uitvliegen! Je instructeur moet beter opletten wat je doet.