motor start niet opel vectra 1997 16v16 startten met sleutel gaat niet maar duwen wel hoe komt dit?

startten met de sleutel gaat niet, dan krijg ik alleen een "klik te horen" maar in gang duwen gaat dan weer wel ??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (2)

Met de sleutel zet je normaal gesproken de startmotor in gang. Het zou dus kunnen dat deze stuk is, of de accu is gewoon leeg.
9 jaar geleden
De klik kán betekenen dat het startrelais wel aantrekt, maar dat de accu leeg of bijna leeg is.

Branden de koplampen als je het licht aan doet, en blijven ze branden als je met de sleutel probeert te starten? Dat wijst op een normaal geladen accu, en als de lichten bij de startpoging uit gaan lijkt het dat de accu vrijwel leeg is. Behalve leeg kan een accu ook defect zijn, dan merk je bijvoorbeeld alleen een probleem als-ie de krachtige startstroom moet leveren, en verder lijkt dan alles in orde.

Als de accu geladen is dan kan het niet starten er ook aan liggen dat het startrelais misschien niet goed aantrekt. Dan kan het helpen om iemand met bijvoorbeeld de achterkant van een schroevendraaier op het startrelais te laten kloppen terwijl de chauffeur met de sleutel probeert te starten. Let dan wel op dat de auto in zijn vrij staat en op de handrem. Trap voor alle zekerheid de koppeling in.
Het startrelais is een kleine ronde bus, zo smal als een klein colablikje, naast of op de startmotor. Er loopt een opvallend dikke elektrische draad van accu via startrelais naar de startmotor.
Bordensteker