Wanneer buurlanden of steden verschillend rechts en links op de weg rijden. Hoe word je dan over de grens netjes aan de andere kant geleid?

Bijvoorbeeld in China, daar rijden ze rechts. In Hong Kong rijden ze links. Hoe worden de auto's goed naar de andere kant begeleid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

Dan is er een soort gek kruispunt waar je voorzichtig naar de andere kant wordt geleid :P ik heb dat een keer meegemaakt tussen Thailand en Laos, ik heb dit plaatje gevonden van een verkeersbord daar:
http://www.statemaster.com/wikimir/images/commons.wikimedia.org/upload/thumb/2/27/350px-Fari-Wechsel.jpg en ik heb een plaatje gevonden van een grensovergang ergens bij China:
http://wapedia.mobi/thumb/7ef4502/en/max/470/720/Lotus-bridge-macau.jpg?format=jpg%2Cpng%2Cgif
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier is nog een brug tussen China en Hong Kong: een kruising in die brug zorgt voor de links <-> rechts wisseling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Merk op dat nederlanders (NLarchitects: http://www.nlarchitects.nl/) deze kruising gemaakt hebben

Toegevoegd na 2 minuten:
Merk op dat Nederlandse architecten (NLarchitects: http://www.nlarchitects.nl/) deze brug gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de Quest van februari 2011 (bron) kwam ik het volgende stuk tegen met een voorbeeld: De Brug van Vriendschap tussen Thailand (linksrijdend) en Laos (rechtstrijdend).
Aan de Laotiaanse kant van de grens is een x-vormig kruispunt gemaakt, waar je van de ene kant van de weg ,naar de andere kant wordt geleid. Het kruispunt is beveiligd met verkeerslichten. tussen Honk Kong(links) en het vaste land van China (rechts) is probleem opgelost met een ingewikkeld klaverblad. Tussen Thailand(links) en Cambodja(rechts) lossen ze het probleem op met een rotonde waardoor je automatisch rechts gaat rijden als je Cambodja binnen rijdt. Ook Afrika kent een aantal linker- en rechtergrenzen zoals Kenia en Somalie, maar daar komt zo weinig verkeer langs, dat er geen speciale maatregelen zijn getroffen.