Mag je nog steeds aan de binnenkant inhalen als er een geblokte lijn tussen zit?

Als je dus aan 't invoegen bent, en een langzame vrachtwagen gaat al aan 't begin van de invoeger de snelweg op, mag je die dan aan de binnenkant inhalen en voor de vrachtwagen invoegen?

De regel nog verder doorgetrokken: mag je, bijv. als twee vrachwagens elkaar inhalen, en er is toevallig een invoegstrook naast, via die invoegstrook de vrachtwagens inhalen - terwijl je dus niet van de invoeger afkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (2)

Het eerste is volgens mij toegestaan. Maar in ieder geval veiliger als er veel verkeer aankomt, waardoor je niet in staat bent na invoegen de vrachtwagen in te halen. Het bevordert in dat geval ook de doorstroming.

Het tweede is uiteraard niet toegestaan. De invoegstrook mag je alleen gebruiken waarvoor deze bedoeld is, namelijk invoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doel van de invoegstrook is om snelheid te maken die gelijk is aan het verkeer dat al op de snelweg rijdt,om gemakkelijker in te voegen.
Op de in en uitvoegstrook mag je tijdens het in en uitvoegen rechts inhalen.
als je eenmaal op de snelweg rijd mag je alleen naar de uitvoegstrook,om uit te voegenen niet om in te halen.
tevens geldt dit ook voor de invoegstrook,dus niet van de snelweg,rechts naar de invoegstrook en dan inhalen.is verboden.