wanneer moet ik schakelen en terugschakelen in auto?

Volgens mij moet je bij 2500 toeren ongeveer schakelen. Kan je ook weten wanneer je moet schakelen aan de snelheid? Welke versnelling is dan bij welke snelheid? En hoe weet ik of ik terug moet schakelen en naar welke versnelling?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Is het een benzine motor in z'n 1 bij zo 10 km naar z'n 2 je mag dan zonder helemaal naar 2500 al bij 2000 naar z'n 3e enz. Wil je zgn sportief rijden dan trek je m wat verder door ook heuvel op of in de parkeer garage kan beter wat hoger in de toeren rijden dan heeft de motor wat meer kracht maar drinkt ook veel meer . Terug schakelen doe je als je zeg in z'n 5 of 4 rijdt en je voelt bij heuvel op dat je kracht te kort komt en natuurlijk als je snelheid gaat minderen Vd bocht laat ruim van te voren je gas los en rem en schakel trrug Vd bocht en geef na de bocht weer gas en schakel weer snel op als je de gewenste snelheid hebt bereikt en schakel dan nogmaals door voor het zuinig rijden . Bij een diesel bijna het zelfde maar dan kan je nog sneller door schakelen omdat een diesel meer ( koppel ) kracht heeft op een lager toeren getal . Dus wegrijden in 1 bij zo 10 km al door naar 2 moderne auto's kunnen vaak bij 50 km al in de hoogste versnelling op een vlakke weg heb je versnelling nog schakel dan terug .

Je moet (als grondregel) zó schakelen dat de motor in een voor het werk van dát moment geschikt toerental kan draaien. Om rustig op een lage snelheid door een buitenwijk of over een buitenweg te rijden is 1500 toeren al voldoende. Maar als de motor wat kracht moet leveren om de snelheid wat te vergroten dan is 2000 toeren beter, en als je zo snel mogelijk een voorligger wilt inhalen, dan moet je het toerental niet onder de 3000 laten komen, en dan kun je het best flink naar hoge toerentallen doortrekken en pas schakelen als de motor bijna op zijn hoogste toerental is. Andersom moet je het terugschakelen ook doen met die regel in het achterhoofd. Dus terugschakelen wanneer de motor in de huidige versnelling te langzaam zou komen te draaien omdat je de snelheid ergens moet laten zakken door voorliggers waar je niet meteen voorbij kunt, of een bocht of een andere beperking. Je kunt dit niet goed van papier leren. En het is ook moeilijk om het allemaal te leren door snelheden en bijbehorende toerentallen (en dus versnellingen) te onthouden. Wel helpt het als je wat technische feeling hebt (maar dan zou je deze vraag hier niet stellen), en rijervaring op een schakelbrommer helpt daarbij enorm, zeker omdat je dan het motortoerental erg goed hoort en voelt (vandaar dat je een toerenteller daar niet eens nodig hebt), en ondertussen merkt dat de brommer weinig kracht heeft bij rustige toerentallen en veel kracht bij lawaaiige toerentallen. Bij een auto geldt hetzelfde, maar bij een moderne auto hoor je de toerentallen niet zo goed. En van trillen van de motor merk je als het goed is ook heel weinig! Misschien helpt het om wat vaker met het raampje open te rijden. En anders veel oefenen. Op een rustige buitenweg vaak doen alsof je eerst even achter een voorligger moet blijven hangen, en hem dan (met veel kracht) gaan “inhalen”, ook al is er niemand. Als je alvast terugschakelt omdat je dadelijk iemand denkt te kunnen gaan inhalen, dan moet je bij het terugschakelen ook al met het gaspedaal zorgen dat de motor wat harder dan normaal draait wanneer je de koppeling weer laat opkomen, anders moeten de wielen de motor alsnog op toeren brengen, waardoor je ineens naar voren schiet in je autogordel. Allemaal niet echt van papier te leren ...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100