wanneer moet ik schakelen en terugschakelen in auto?

Volgens mij moet je bij 2500 toeren ongeveer schakelen. Kan je ook weten wanneer je moet schakelen aan de snelheid? Welke versnelling is dan bij welke snelheid? En hoe weet ik of ik terug moet schakelen en naar welke versnelling?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
13.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet horen wanneer je moet schakelen.
ronron1212
9 jaar geleden
Heb je dat niet geleerd bij de rijles?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Crea en Ronron hebben gelijk: dat moet je horen en je wordt geacht dat tijdens je rijlessen geleerd te hebben. Zowel voor op- als terugschakelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Woonerf 1 of 2.
Bebouwde kom 2 of 3
50 kmh: 3 of 4
60 kmh: 4
70 kmh: 4 of 5
80 kmh of hoger: 5
(En 6) Inderdaad moet je dit horen maar dit zijn de richtlijnen waar IK (!) me meestal aan houd
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik hoor het ook, ik kijk ook nooit naar de toeren. 30km rij ik al snel in de 3, 50 in 4 en de rest in 5, behalve tijdens invoegen op de snelweg. En ik trek vrij snel op zodat mensen bij stoplichten niet op mij hoeven te wachten en dat er meer mensen door groen kunnen. Maar in de auto van mijn vader hoef ik dat niet te doen, die gaat bij 50 in de 4 bokken.

Antwoorden (2)

Is het een benzine motor in z'n 1 bij zo 10 km naar z'n 2 je mag dan zonder helemaal naar 2500 al bij 2000 naar z'n 3e enz. Wil je zgn sportief rijden dan trek je m wat verder door ook heuvel op of in de parkeer garage kan beter wat hoger in de toeren rijden dan heeft de motor wat meer kracht maar drinkt ook veel meer . Terug schakelen doe je als je zeg in z'n 5 of 4 rijdt en je voelt bij heuvel op dat je kracht te kort komt en natuurlijk als je snelheid gaat minderen Vd bocht laat ruim van te voren je gas los en rem en schakel trrug Vd bocht en geef na de bocht weer gas en schakel weer snel op als je de gewenste snelheid hebt bereikt en schakel dan nogmaals door voor het zuinig rijden . Bij een diesel bijna het zelfde maar dan kan je nog sneller door schakelen omdat een diesel meer ( koppel ) kracht heeft op een lager toeren getal . Dus wegrijden in 1 bij zo 10 km al door naar 2 moderne auto's kunnen vaak bij 50 km al in de hoogste versnelling op een vlakke weg heb je versnelling nog schakel dan terug .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Mooi verhaal maar dat is jou manier van schakelen
Je moet (als grondregel) zó schakelen dat de motor in een voor het werk van dát moment geschikt toerental kan draaien.

Om rustig op een lage snelheid door een buitenwijk of over een buitenweg te rijden is 1500 toeren al voldoende.
Maar als de motor wat kracht moet leveren om de snelheid wat te vergroten dan is 2000 toeren beter, en als je zo snel mogelijk een voorligger wilt inhalen, dan moet je het toerental niet onder de 3000 laten komen, en dan kun je het best flink naar hoge toerentallen doortrekken en pas schakelen als de motor bijna op zijn hoogste toerental is.

Andersom moet je het terugschakelen ook doen met die regel in het achterhoofd. Dus terugschakelen wanneer de motor in de huidige versnelling te langzaam zou komen te draaien omdat je de snelheid ergens moet laten zakken door voorliggers waar je niet meteen voorbij kunt, of een bocht of een andere beperking.

Je kunt dit niet goed van papier leren. En het is ook moeilijk om het allemaal te leren door snelheden en bijbehorende toerentallen (en dus versnellingen) te onthouden. Wel helpt het als je wat technische feeling hebt (maar dan zou je deze vraag hier niet stellen), en rijervaring op een schakelbrommer helpt daarbij enorm, zeker omdat je dan het motortoerental erg goed hoort en voelt (vandaar dat je een toerenteller daar niet eens nodig hebt), en ondertussen merkt dat de brommer weinig kracht heeft bij rustige toerentallen en veel kracht bij lawaaiige toerentallen.
Bij een auto geldt hetzelfde, maar bij een moderne auto hoor je de toerentallen niet zo goed. En van trillen van de motor merk je als het goed is ook heel weinig!

Misschien helpt het om wat vaker met het raampje open te rijden.
En anders veel oefenen. Op een rustige buitenweg vaak doen alsof je eerst even achter een voorligger moet blijven hangen, en hem dan (met veel kracht) gaan “inhalen”, ook al is er niemand.

Als je alvast terugschakelt omdat je dadelijk iemand denkt te kunnen gaan inhalen, dan moet je bij het terugschakelen ook al met het gaspedaal zorgen dat de motor wat harder dan normaal draait wanneer je de koppeling weer laat opkomen, anders moeten de wielen de motor alsnog op toeren brengen, waardoor je ineens naar voren schiet in je autogordel.

Allemaal niet echt van papier te leren ...
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"pas schakelen als de motor bijna op zijn hoogste toerental is." Als er op de toerenteller staat dat 'ie tot 6000 toeren kan, neem ik aan dat je hier niet bedoelt dat je ook echt zoveel toeren gaat maken.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik schreef in die zin ook: “als je zo snel mogelijk een voorligger wilt inhalen”
Voor de grootste acceleratie en dus de kortste inhaaltijd: ja! Ik geef in mijn tekst een richtlijn om het inhalen zo vlot mogelijk te doen, en het is aan de chauffeur om op het moment zelf te beoordelen of er ruimte genoeg is om het wat minder fel te doen.
Ik vind persoonlijk dat er in de praktijk van alledag te vaak in een te hoge versnelling wordt ingehaald, waardoor de motor niet kan tonen wat-ie waard is, en op een 2 x 2-strooks weg andere inhalers daarachter op de linkerstrook niet vlot verder kunnen (of in andere gevallen een tegenligger nodeloos aan het schrikken wordt gemaakt). Veel mensen rijden graag rond met sportvelgen en andere indruk-wekkende zaken, zoals duur klinkende type-aanduidingen aanduidingen van het aantal kleppen per cilinder op de kofferklep. Maar eens een keer ook écht gas geven waar het zinvol is, ik denk aan invoegstroken en zoals gezegd bij het inhalen, dáár krijg je het voetje niet voor op de vloer!