Betaalt de wa verz schade aan een ander voertuig uit die jij maakt op de Nurburgring?

Ik kan de juiste categorie voor deze vraag niet vinden.

De situatie zit zo.
Mijn broer heeft vanmorgen zijn auto total loss gereden op de Nurburgring. Helaas heeft hij hierbij de auto van zijn vriend geraakt. En schade veroorzaakt aan de ring.

Hij heeft €1935 aan de Nurburgring moeten betalen. Zijn auto wordt gedemonteerd en de auto van zijn vriend moet gerepareerd worden. De auto van zijn vriend word op dit moment naar Nederland gebracht.

Mijn vraag is dus, of de wa verzekering van mijn broer de schade betaald aan de auto van zijn vriend en eventueel de schade aan de Nurburgring.

Er zijn geen gewonden gevallen overigens.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik stel deze vraag omdat de WA verzekering die mijn broer heeft ALS ENIGE verzekering geen uitzonderingsclausule heeft op het gebied van racen met je auto. Behalve voor officiële wedstrijden en dat was hier niet het geval.

Daarnaast is de Nurburgring geen gesloten circuit tijdens de touristenfahrten (zoals de dag dat mijn broer daar was) gelden daar de normale Duitse verkeersregels. Ook heeft hij niet harder gereden dan 130. Dat is ook uit het politierapport gebleken.

De uitzonderingen en hoe andere verzekeringen het in hun polis hebben staan heb ik al gepost in de reacties onder franzmeersdonk's antwoord, maar ik zet ze ook nog even in de algemene reacties onder deze vraag.

9 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Er is geen uitsluitingsclausule in de polisvoorwaarden.
Daar staat in: Wat is niet verzekerd of wanneer vergoeden we niet?
Naast de uitsluitingen in de Algemene Voorwaarden van de Schadeverzekeringen bent u niet verzekerd of vergoeden wij geen schade bij:
Schade die ontstaan is:
• Door een bestuurder die geen toestemming van u had om met de auto
te rijden.
• Door een bestuurder die niet rijbevoegd is. Bijvoorbeeld als deze geen
geldig rijbewijs heeft, of als er sprake is van een ontzegging van de
rijbevoegdheid.
• Door deelname met uw auto aan officiële wedstrijden.
• Tijdens verhuur of leasing van de auto.
• Tijdens gebruik van de auto als taxi, lesauto of commercieel goederenvervoer.
• Door opzettelijk onrechtmatig ten op zichte van personen of eigendommen
doen of laten van een verzekerde. Hierbij de uitsluitingen van de eerder genoemde algemene Voorwaarden van de Schadeverzekeringen Wanneer heb ik geen dekking op mijn verzekeringen?
Wij vergoeden geen schade (of behandelen uw rechtsbijstandvraag niet) als:
• U uw verplichtingen niet nakomt en wij daardoor benadeeld worden.
• U uw verplichtingen niet nakomt met het opzet om ons te misleiden.
• Uw schade op basis van een wet of een andere verzekering al wordt
vergoed of vergoed zou worden als u niet bij ons verzekerd was geweest.
• Uw schade is ontstaan voordat de verzekering inging, of waarvan u had
kunnen weten dat deze zou ontstaan. Uitzonderingen hierop vormen de
Rechtsbijstanddekking en de Annuleringsdekking bij de Doorlopende
Reisverzekering. Bekijk hiervoor de voorwaarden van uw reisverzekering.
• U een betalingsachterstand heeft (zie premiebetaling).
• Uw schade is veroorzaakt of verband houdt met molest (oorlog en
onlusten) of atoomkernreacties.
• Uw schade is veroorzaakt door opzet of (soms) eigen schuld. Wat wij
daar precies onder verstaan, leest u in de voorwaarden van uw afzonderlijke
verzekeringen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Alle andere verzekeringen hebben dit of iets wat erop lijkt in hun polis staan: Dit is een voorbeeld van Centraal Beheer:
Voor welke schade betalen wij niet?
Veroorzaakt u met de auto schade aan iemand anders of aan de zaken van iemand anders (zoals huizen, auto’s, spullen of dieren)? En moet u volgens de wet die schade betalen?
Dan bent u aansprakelijk en betalen wij voor u.
Maar niet in alle gevallen.
In onze algemene voorwaarden leest u voor welke schade we niet betalen. In de volgende gevallen betalen wij ook niet.
9a.
Als de auto meedeed aan een snelheidswedstrijd of aan een behendigheidsrit
- Schade die werd veroorzaakt toen de auto werd gebruikt voor een snelheidsrit, een snelheidswedstrijd of een training daarvoor.
- Schade die werd veroorzaakt toen de auto reed op een circuit.
- Schade die werd veroorzaakt toen de auto werd gebruikt voor een behendigheidsrit of een training daarvoor. Behalve als de auto werd gebruikt bij een behendigheidsrit of training met een rij-instructeur die
hier een Wet rijonderricht motorrijtuigendiploma voor heeft.

Antwoorden (1)

Nee, dat wordt niet vergoed. Daarom is racen ook een hele dure hobby. Met name door het hoge risico op schade. Zo duur dat de meeste rallyrijders of coureurs gesponsord moeten worden. Tenzij je zelf steenrijk bent.
In de polisvoorwaarden staat ook een uitsluitingsclausule. Lees die er maar eens op na.
Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die uitsluitingsclausule is er dus niet in de polisvoorwaarden.
Daar staat in: Wat is niet verzekerd of wanneer vergoeden we niet?
Naast de uitsluitingen in de Algemene Voorwaarden van de Schadeverzekeringen bent u niet verzekerd of vergoeden wij geen schade bij:
Schade die ontstaan is:
• Door een bestuurder die geen toestemming van u had om met de auto
te rijden.
• Door een bestuurder die niet rijbevoegd is. Bijvoorbeeld als deze geen
geldig rijbewijs heeft, of als er sprake is van een ontzegging van de
rijbevoegdheid.
• Door deelname met uw auto aan officiële wedstrijden.
• Tijdens verhuur of leasing van de auto.
• Tijdens gebruik van de auto als taxi, lesauto of commercieel goederenvervoer.
• Door opzettelijk onrechtmatig ten op zichte van personen of eigendommen
doen of laten van een verzekerde. Hierbij de uitsluitingen van de eerder genoemde algemene Voorwaarden van de Schadeverzekeringen Wanneer heb ik geen dekking op mijn verzekeringen?
Wij vergoeden geen schade (of behandelen uw rechtsbijstandvraag niet) als:
• U uw verplichtingen niet nakomt en wij daardoor benadeeld worden.
• U uw verplichtingen niet nakomt met het opzet om ons te misleiden.
• Uw schade op basis van een wet of een andere verzekering al wordt
vergoed of vergoed zou worden als u niet bij ons verzekerd was geweest.
• Uw schade is ontstaan voordat de verzekering inging, of waarvan u had
kunnen weten dat deze zou ontstaan. Uitzonderingen hierop vormen de
Rechtsbijstanddekking en de Annuleringsdekking bij de Doorlopende
Reisverzekering. Bekijk hiervoor de voorwaarden van uw reisverzekering.
• U een betalingsachterstand heeft (zie premiebetaling).
• Uw schade is veroorzaakt of verband houdt met molest (oorlog en
onlusten) of atoomkernreacties.
• Uw schade is veroorzaakt door opzet of (soms) eigen schuld. Wat wij
daar precies onder verstaan, leest u in de voorwaarden van uw afzonderlijke
verzekeringen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Terwijl bij een Centraal Beheer of welke andere verzekering er heel duidelijk andere dingen in de polis staan. Die verzekeringen zeggen allemaal dit: Voor welke schade betalen wij niet?
Veroorzaakt u met de auto schade aan iemand anders of aan de zaken van iemand anders (zoals huizen, auto’s, spullen of dieren)? En moet u volgens de wet die schade betalen?
Dan bent u aansprakelijk en betalen wij voor u.
Maar niet in alle gevallen.
In onze algemene voorwaarden leest u voor welke schade we niet betalen. In de volgende gevallen betalen wij ook niet.
9a.
Als de auto meedeed aan een snelheidswedstrijd of aan een behendigheidsrit
- Schade die werd veroorzaakt toen de auto werd gebruikt voor een snelheidsrit, een snelheidswedstrijd of een training daarvoor.
- Schade die werd veroorzaakt toen de auto reed op een circuit.
- Schade die werd veroorzaakt toen de auto werd gebruikt voor een behendigheidsrit of een training daarvoor. Behalve als de auto werd gebruikt bij een behendigheidsrit of training met een rij-instructeur die
hier een Wet rijonderricht motorrijtuigendiploma voor heeft.