Zijn er regels over de hoogte van verkeersdrempels?

Wij hebben in de buurt echt een ongelooflijk steile drempel, waar je zelfs met minder dan 30km/uur nog niet over kan. Is de gemeente schadeplichtig als mijn auto beschadigd wordt, als ik over die drempel ga met een toegestane snelheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
12.5K

Het beste antwoord

Er bestaan geen wettelijk eisen voor de afmetingen van verkeersdrempels. 3VO raadt wegbeheerders aan alleen gebruik te maken van de standaard drempels, die door CROW (Kenniscentrum voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) zijn aanbevolen in de Richtlijn Verkeersdrempels.

De hoogte van een drempel is bij voorkeur 8 cm, maar de drempels van 12 cm hoogte, die in het verleden standaard toegepast werden voldoen ook. De lengte van de op- en afrit is afhankelijk van de gewenste snelheidsremming en van de gekozen hoogte van de drempel.

Volgens de wet mag je verwachten dat je op een weg waar je 50 kilometer per uur mag rijden, je ook met deze snelheid over een drempel moet kunnen rijden zónder schade.

De wegbeheerder (bijvoorbeeld de gemeente) mag besluiten een ander soort drempel te plaatsen, maar dan moet de automobilist wel gewaarschuwd worden, bijvoorbeeld met strepen op de weg of met borden. Zodanig, dat de gemiddelde automobilist het begrijpt. Is dat niet het geval, dan maak je als automobilist zeker kans je schade vergoed te krijgen.

Let op: je auto moet wel APK-gekeurd zijn ten tijde van de schade.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker, de gemeente is schadeplichtig, zie onderstaande link van Autoblog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een auto gehad waar je sommige drempels sowieso niet kon nemen zonder de bodem te raken.
30 is trouwens zeer snel voor veel drempels, hoor. Da's 8 meter per seconden - VEEL te snel voor vele drempels.
Alleen als je een niet-verlaagde auto hebt waarmee je met stapvoets nog niet over de drempel kan, heb je een zeer kleine kans een zaak te winnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er zijn regels voor de hoogte en regels voor hoe ver ze uit elkaar moeten staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gemeente aansprakelijk stellen voor de schade is nog niet zo makkelijk. Hier geldt 'wie eist, bewijst'
Jij moet dan aantonen dat de drempel met de voorgeschreven snelheid niet te nemen is zonder schade op te lopen.
Gemiddelde drempels zijn overigens 10 cm hoog maar of daar een wettelijke norm voor is, is niet bekend.