Accu auto blijft leeglopen, wat kan het zijn?

Ik heb een oude Daihatsu Cuore uit 96. De dynamo is minder dan een jaar geleden vervangen en accu iets langer dan een jaar geleden. Toch blijft hij telkens leeglopen. Ik ben bang dat mijn auto ergens "kortsluiting" maakt aangezien mijn remlichten achter ook regelmatig aan blijven terwijl mijn auto uit is en alle lichten etc. verder ook uit staan.

Tegenwoordig loop ik een rondje om mijn auto heen om te kijken of alles wel echt uit is, is dit niet het geval dan moet ik nogmaals de rem intrappen en dan zijn ze wel uit. Radio gaat tegelijk met de auto uit dus deze kan het ook niet zijn, nu heb ik gisteren mijn auto met de startkabels weer aangekregen en een stuk gereden (wat ik altijd doe als de accu weer leeg is geweest) en toch startte hij weer niet vanmorgen, weer de startkabels eraan gehangen. Ik weet nu al dat ik weer hulp nodig heb vanmiddag om thuis te komen uit mijn werk, maar ik kan hier niet mee door blijven gaan.

Helaas zit ik even krap dus na laten kijken is echt mijn laatste optie. Kan het zijn dat er ergens iets mis is met de bedrading bij mijn achterlichten en het daar door komt?

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties.

Ps. ik heb al een tijd ook dat als ik vergeten ben mijn rondje om de auto te doen en mijn lichten maar een minuutje (hooguit) aan laat staan of als ik mijn gevarenlichten aan heb staan kort dat ik al niet meer weg kom/ hij al niet meer wil starten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Antwoorden (3)

Het makkelijkste om te controleren of er een kortsluiting zit in de auto of in de accu is om 1 accupool los te maken (- pool), als de accu dan nog leegtrekt zit de sluiting in de accu.

Daarna kan je proberen, door het verwijderen van de zekeringen, er achter komen waar de kortsluiting zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de auto wél wil starten met startkabels dan is de startmotor geen logische verdachte.

In je verhaal staat dat dynamo en accu een jaar geleden vervangen zijn en dat de accu toch blijft leeglopen. Bedoel je dat dat leeglopen voordien ook al gebeurde? Dan is er al langer sprake van een lekstroompje ergens!

Als je remlichten regelmatig uit zichzelf áán blijven, dan lijkt mij de remlichtschakelaar blijft hangen, beter gezegd: dat die niet goed uitschakelt. Het lijkt me ook denkbaar dat de remlichten op een gegeven moment uit zijn, maar er gedurende de avond en nacht tóch een klein lekstroompje blijft gaan door de schakelaar. Dat kan trouwens altijd, en dan moet je vaak wat langer zoeken tot je het schuldige circuit hebt gevonden, maar nu met die haperende remlichtschakelaar heb je in mijn ogen al één “prime suspect” te pakken.

Je zult dan ook wel vaak langere tijd met brandende remlichten aan het rijden zijn, maar daar merk je zelf inderdaad niets van, tot iemand anders het je vertelt (soms gebeurt dat met harde hand wanneer iemand niet in de gaten heeft wanneer je echt gaat remmen en bijgevolg tegen je achterbumper aanrijdt).

Nog een mogelijke verdachte is inderdaad de interieurverlichting, oftewel het binnenlampje vooraan, dat reageert op het opendoen van de deuren. Dat lichtje heeft vaak een schakelaar met drie standen: in één stand is het lichtje altijd uit, in de stand áán is het altijd áán, en in de stand automatisch is het alleen aan als er minstens één deur niet dicht is.
Wat gemakkelijk kan gebeuren, is dat je het binnenlichtje met de hand even aandoet om iets te zien binnen in de auto, en dat je meteen daarna een deur open doet om uit te stappen, zonder het lichtje terug op “automatisch” te zetten. Het valt dan bij het uitstappen niet op dat het lichtje nog brandt, want het zou in de stand “automatisch” sowieso aan geweest zijn, maar als je nu de deuren dicht hebt, blijft het zwakke lichtje de hele tijd aan omdat de schakelaar op het lichtje op “aan” staat en niet op “automatisch”.
Maar omdat jij bevestigt dat het binnenlichtje normaal wél uit is, kan dit niet echt verklaren dat je zeer regelmatig een zwakke of zelfs bijna lege accu hebt.

Het advies van theod klopt in principe, maar is meer iets voor de technisch onderlegde automobilist, en lijkt me voor jou geen goed uitvoerbaar plan, tenzij je iemand kent die talent heeft op dit gebied. Maar dan zou je de vraag waarschijnlijk niet hier stellen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo ingewikkeld kan het niet zijn om bij een Cuore de min-pool te lossen toch? :) als vraagsteller een schroevendraaier en een beetje tijd heeft moet het te doen zijn.
Bordensteker
9 jaar geleden
Nou, ik had laatst hulpstroom nodig van een auto van een prima merk waar je de accupolen wel in kon zien zitten, maar je kon er amper bij komen. Net zoals je tegenwoordig in sommige auto’s zelf amper een lampje kunt wisselen.
En ik liet me ook leiden door het waarschijnlijk ook noodzakelijke en ingewikkelder vervolg: om de zekeringen te gebruiken om het lek te vinden. Als het benodigde technische vernuft aanwezig was hadden we hier deze vraag nooit gezien (en reed deze auto wellicht nog steeds met de vorige dynamo en accu).
Een leek aan de accuklemmen laten werken is ook niet zonder gevaar! En vaak gaat het niet goed zonder een echte accutang of steeksleutels, en die heeft een leek niet liggen. Ik vond het in dit geval praktischer om eerst eens naar enkele voor de hand liggende dingen te kijken, om te beginnen die remlichtschakelaar die verdacht is, en de technisch inderdaad correcte aanpak van theod nog even uit te stellen. Bedenken en opschrijven wat er moet gebeuren kan vanachter de pc, het klusje zelf klaren en de juiste conclusie trekken uit de bevindingen is weer een ander chapiter. Als de remlichtschakelaar de boosdoener is, moet er echt een handig iemand of een vakman bij komen. De vraag was: “wat kan het zijn?”
Zelfs als vraagsteller het niet kan betalen, kan het toch nodig zijn om vaardige handen er bij te vragen.
Eerst zal moeten worden vastgesteld of er een lekstroom is. Je schrijft over problemen met de remlichten. Het advies is om allereerst de remlicht schakelaar te controleren/afstellen/vervangen en daarna de auto te controleren op lekstroom. Je zult hier vermoedelijk voor naar de garage moeten. Als er geen lekstroom is moet het probleem in de accu of het laadsysteem zitten.