wanneer krijgt een gehandicapte voorrang?

Wanneer moet je een gehandicapte voor laten gaan in het verkeer?
AUB ook waarom! Alvast bedankt.

Toegevoegd na 20 minuten:
En mag je op een fietsstrook wel of niet stilstaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Antwoorden (2)

Altijd, je moeten blinden en slechtzienden met witte stok met 1 of meer rode ringen en mensen die zich moeilijk voortbewegen voor laten gaan. Dit om deze mensen de gelegenheid te bieden om over te steken. Anders is het bijna onmogelijk voor deze mensen, zich op straat te begeven. Dit verhoogt de veiligheid van deze groep.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stilstaan en/of parkeren is verboden op een fietsstrook, ongeacht of er doorgetrokken of onderbroken strepen op de weg staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En geldt dat allemaal ook voor een rolstoel?
En moet een voorrangsvoertuig voorrang geven aan een gehandicapte, of een tram?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de persoon in de rolstoel zich makkelijk kan voortbewegen, dan hoef je geen voorrang te verlenen, maar hoe weet je dat, als je een persoon in rolstoel aanstalten ziet maken om over te steken? Altijd voor laten gaan dus.
En ja, ook op een voorrangsweg moeten deze mensen voorrang krijgen.
Ook een trambestuurder moet rekening houden met deze mensen. Maar zowel mensen die slecht ter been zijn, als blinden en slechtzienden, zullen niet het risico nemen, om vlak voor een auto of tram over te steken. Mensen die slecht ter been zijn, kunnen kijken voordat ze oversteken, mensen die blind of slechtziend zijn, luisteren voordat ze oversteken. Ook zij zijn er bij gebaat veilig aan de overkant te komen. Een tram heeft niet altijd voorrang, deze heeft zich ook aan de verkeersregels te houden.
Een gehandicapte in een (gemotoriseerde) rolstoel mag kiezen of hij op de stoep, het fietspad of de rijbaan rijdt. Hij dient zich te houden aan de regels die voor die weg gelden. Het is dus niet zo dat je een gehandicapte altijd voorrang moet geven.
Wat crea zegt klopt overigens. Blinden en mensen die zich moeilijk voortbewegen, laat je altijd voorgaan, omdat je hen de kans geeft zich van A naar B te verplaatsen. Dat is gewoon netjes. Alleen kun je je in een rolstoel prima voortbewegen, dus staat een gehandicapte niet gelijk aan iemand die zich moeilijk kan voortbewegen.
Daarnaast dienen zowel blinden als mensen die zich moeilijk voortbewegen zich aan stoplichten te houden.