Helpt het om remschijven af te laten koelen als ze na afdalen van bergen niet meer goed werken ?

Ik zit nu in italie, cinque terre en mijn remmen deden het opeens bijna niet meer rn gingen stinken

Weet jij het antwoord?

/2500

Het helpt wel iets, maar het grootste probleem zijn de remblokken. Bij oververhitting gaan de remblokken verglazen, ze worden glas-hard en de wrijvingscoëfficient (het remvermogen) wordt minder. Dit verschijnsel heet fading.

Tip wat je misschien al wel verwachtte: gebruik je remmen zo min mogelijk. Als het echt heel erg stinkt mag je (heel even) de handrem gebruiken maar niet te lang. Heel even kan dit geen kwaad maar doe dit niet te veel en te vaak! Misschien een idee om een garage op te zoeken?

Als je remmen zo heet zijn geworden dat ze gaan stinken, en, nog veel ernstiger, dat de remwerking bijna helemaal weg is, dan moet je in elk geval de zaak laten afkoelen voordat de remmen weer normaal zouden kunnen werken. In _ideale_ omstandigheden is het misschien mogelijk om dat op een vlakke snelweg in het dal al rijdend te doen. Rijdend koelen de remmen sneller af, althans wanneer je de remmen niet meer gebruikt en je ze normaal gesproken ook niet ineens onverwacht toch nodig kunt hebben. Op een voor een vakantieganger onbekende route zal dit dus meestal veel te riskant zijn! Daarom is het devies: stoppen (zoveel mogelijk op de motor remmend) en de zaak laten afkoelen, waarbij de handrem indien ook maar enigszins mogelijk niet aangetrokken mag blijven (anders trekken de trommels of schijven al snel krom). Dus je moet ergens staan waar een stoeprand of een kuil het mogelijk maakt om de handrem tijdens dat afkoelen los te zetten. Vervelend om te moeten wachten, maar in het ziekenhuis belanden is nog veel erger. Dát de remmen te heet zijn geworden, zal vermoedelijk aan je rijtechniek in de bergen gelegen hebben. Je moet afdalend het voortdurend in bedwang houden van de snelheid grotendeels op de remmende werking van de motor doen, en alleen voor bochten kortdurend en resoluut de remmen gebruiken. Dus daarbij niet heel zachtjes op het rempedaal drukken, maar echt even stevig afremmen. En dan na zo’n bocht niet zoals in het vlakke land weer gas bijgeven om weer snelheid te gaan maken, maar indien mogelijk gewoon wachten tot de helling ervoor heeft gezorgd dat de auto weer snelheid heeft opgepikt. In het vlakke land kunnen de remmen op de stukken dat je niet remt steeds afkoelen, en in de bergen afdalend moet je dus ook de meeste tijd van je remmen afblijven. Dan maar een (nóg) lagere versnelling kiezen, zodat de motor het geheel wél in bedwang kan houden. Doordat je in de bergen niet zo vlot kunt doorjassen, is er minder rijwind, en koelen je remmen dus minder snel dan op de vlakke weg. Je moet dit uiteraard niet opvatten als een advies om harder vooruit te willen! Het belangrijkste (over hoe de remmen kunnen uitvallen) wordt teveel tekst en dat zet ik hieronder in een vervolg-reactie!

Nauwelijks. Helling af rijd je als vuistregel in dezelfde versnelling als die helling op. Remmen doe je af en toe stevig tot lage snelheid waarna je vanzelf weer harder gaat rijden zonder extra gasgeven. Afdalen met de voet op de rem over lange stukken maakt het zaakje kapot: Verglaasde remblokken en oververhitte schijven (en evt. remolie) krijg je daarvan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100