Helpt het om remschijven af te laten koelen als ze na afdalen van bergen niet meer goed werken ?

Ik zit nu in italie, cinque terre en mijn remmen deden het opeens bijna niet meer rn gingen stinken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
24.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vader hamerde er vroeger altijd op dat je bij zo'n afdalingen altijd stevig, maar kort moest remmen met pauzes ertussen omdat de schijven anders inderdaad oververhit raken.
Ivana
9 jaar geleden
En in de goede versnellingen dalen en stijgen, dat willen Nederlanders wel eens vergeten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik vroeg me inderdaad ook al af of vraagsteller wel weet hoe je een afdaling doet. - Een versnelling lager dan normaal. Het is niet zo erg als de motor dan begint te gieren, die kan daar prima tegen.
- Af en toe even remmen (hoeft niet zo hard dat iedereen naar voren vliegt), en dan de rem loslaten. Bijvoorbeeld de laatste 50 meter voor elke bocht flink remmen, en na de bocht op een recht stuk de snelheid gewoon op laten lopen. Heel belangrijk is dat je tijdens het afdalen het grootste deel van de tijd (bijvoorbeeld 75%, da's makkelijk haalbaar) NIET remt.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja als je oververhitte remmen hebt met afdalen zou ik eens ga lezen of lessen nemen in het rijden in de berge\n. Want oververhitte remmen betekent dat je er veel op je rem drukt en geen gebruik maakt van de versnellingen. Of veel te hard de berg afrijd.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat erger is, is dat je jezelf en anderen in gevaar brengt. Oververhitte remmen werken namelijk veel minder, en uiteindelijk zelfs vrijwel niet. Dat wil je niet hebben op een bergweg.

Antwoorden (4)

Het helpt wel iets, maar het grootste probleem zijn de remblokken. Bij oververhitting gaan de remblokken verglazen, ze worden glas-hard en de wrijvingscoëfficient (het remvermogen) wordt minder. Dit verschijnsel heet fading.
jc54
9 jaar geleden
Tip wat je misschien al wel verwachtte: gebruik je remmen zo min mogelijk.
Als het echt heel erg stinkt mag je (heel even) de handrem gebruiken maar niet te lang. Heel even kan dit geen kwaad maar doe dit niet te veel en te vaak! Misschien een idee om een garage op te zoeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem die tip van de handrem aub niet over!! Het zou misschien werken tot 20km P/u.. Boven die snelheid komen er geheid brokken als je de handrem gebruikt! Je staat zo achterstevoren!
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee hoor, de handrem is bedoeld als noodrem voor als de eigenlijke remmen niet werken. Niet dat het goed is voor de handrem als je die gebruikt om op de snelweg van 130 naar 0 af te remmen als je normale remmen het niet meer doen - maar het kan wel, en als het moet, dan moet het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pamabo1984 deze tip heeft mijn vader mij al vroeg gegeven en hij is al 25 jaar auto monteur dus sorry dat ik het zeg maar dan moet je mij niet gaan verbeteren. Mijn vader weet echt wel waar hij over praat ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trek jij toch lekker aan de handrem, probeer het voor de gein maar eens op een rechte weg, met een gangetje of 60. Als je aan de handrem trekt dan blokkeren de achterwielen en slip je over de weg waarbij de achterkant van de auto de voorkant wil inhalen. Je raakt gewoon in een slip, hoe dan ook. En misschien als je Abs op de handrem zou hebben, dan zou je verhaal MISSCHIEN kunnen slagen, maar helaas zit er nooit Abs op de handrem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alsof ik dat Nog nooit geprobeerd heb een het is een kwestie van de handrem iets optrekken en dan weer loslaten en nee dan gebeurt er niet veel want ja dat heb ik allang geprobeerd. Maar ja jij weet het natuurlijk veel beter maar is goed hoor ik laat je wel in je waarde hoop ook andersom!
Cryofiel
9 jaar geleden
@Pamabo, nogmaals: de handrem is *ook* de noodrem voor wanneer je normale remmen het niet meer doen. Het *moet* dus mogelijk zijn om die gewoon te gebruiken. Net als Senna heb ik het ook geprobeerd. Natuurlijk niet in één ruk de handrem maximaal aantrekken. Dat doe je immers met je voetrem hopelijk ook niet. Althans, ik trap die geleidelijk in, en niet met één ferme trap helemaal tot op de bodem. Als je met de handrem op dezelfde manier omgaat als met de voetrem, is er niets aan de hand. Ik heb het trouwens ook geprobeerd. Niet met een gangetje of 60 zoals jij beschrijft, maar met een gangetje of 80. Motor in vrij, en op de handrem afremmen tot 50. Gewoon om te proberen, om ervaring op te doen voor het geval dit ooit eens echt nodig zou zijn. Mijn ervaring: niets aan de hand. Zoals verwacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel dat is precies wat ik bedoel :) jij weet tenminste waar je over praat. Mensen als je er geen verstand van hebt ga dan ook niet zomaar dingen zeggen aub. Neem een voorbeeld aan cryofiel en je dat bedoel ik positief want jij weet waar je over praat:)
Als je remmen zo heet zijn geworden dat ze gaan stinken, en, nog veel ernstiger, dat de remwerking bijna helemaal weg is, dan moet je in elk geval de zaak laten afkoelen voordat de remmen weer normaal zouden kunnen werken.
In _ideale_ omstandigheden is het misschien mogelijk om dat op een vlakke snelweg in het dal al rijdend te doen. Rijdend koelen de remmen sneller af, althans wanneer je de remmen niet meer gebruikt en je ze normaal gesproken ook niet ineens onverwacht toch nodig kunt hebben.
Op een voor een vakantieganger onbekende route zal dit dus meestal veel te riskant zijn!

Daarom is het devies: stoppen (zoveel mogelijk op de motor remmend) en de zaak laten afkoelen, waarbij de handrem indien ook maar enigszins mogelijk niet aangetrokken mag blijven (anders trekken de trommels of schijven al snel krom). Dus je moet ergens staan waar een stoeprand of een kuil het mogelijk maakt om de handrem tijdens dat afkoelen los te zetten. Vervelend om te moeten wachten, maar in het ziekenhuis belanden is nog veel erger.

Dát de remmen te heet zijn geworden, zal vermoedelijk aan je rijtechniek in de bergen gelegen hebben. Je moet afdalend het voortdurend in bedwang houden van de snelheid grotendeels op de remmende werking van de motor doen, en alleen voor bochten kortdurend en resoluut de remmen gebruiken. Dus daarbij niet heel zachtjes op het rempedaal drukken, maar echt even stevig afremmen. En dan na zo’n bocht niet zoals in het vlakke land weer gas bijgeven om weer snelheid te gaan maken, maar indien mogelijk gewoon wachten tot de helling ervoor heeft gezorgd dat de auto weer snelheid heeft opgepikt.

In het vlakke land kunnen de remmen op de stukken dat je niet remt steeds afkoelen, en in de bergen afdalend moet je dus ook de meeste tijd van je remmen afblijven. Dan maar een (nóg) lagere versnelling kiezen, zodat de motor het geheel wél in bedwang kan houden. Doordat je in de bergen niet zo vlot kunt doorjassen, is er minder rijwind, en koelen je remmen dus minder snel dan op de vlakke weg. Je moet dit uiteraard niet opvatten als een advies om harder vooruit te willen!

Het belangrijkste (over hoe de remmen kunnen uitvallen) wordt teveel tekst en dat zet ik hieronder in een vervolg-reactie!
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Als je remmen toch te warm worden, bestaat er een serieus risico dat de remvloeistof in de remleidingen vlak bij de remmen plaatselijk gaat koken. Remvloeistof zelf kan wel tegen wat warmte, maar er zit in wat oudere remvloeistof altijd ook wat water. Remvloeistof is namelijk “hygroscopisch”: hij neemt langzaam maar onverbiddellijk een klein beetje waterdamp uit de buitenlucht in zich op, en daarom is het dat de remvloeistof van een auto om de drie jaar of zo ververst moet worden.
Dat beetje water gaat dus gewoon koken zodra de remvloeistof ergens temperaturen van 100 graden bereikt! Vanaf dat moment zitten er daar ineens ook gasbelletjes in je remleidingen en “trap je door je remmen”, want die gasbelletjes kun je samenpersen met je rempedaal, wat niet kan bij remvloeistof. Dit verschijnsel kan zich dus onaangekondigd ineens voordoen en heet ‘fading’. Ik **vermoed** persoonlijk dat het dan zich eerst in één helft van het kruiselings gescheiden remsysteem voordoet (dan heb je sterk verminderde remmen waarbij de auto scheef zal trekken als je remt), en kort daarna in het andere. Dit is **slechts mijn vermoeden**. Zeker is dat je pas weer veilig kunt rijden als je zulke (te oude) remvloeistof hebt laten vervangen. Voor de volledigheid: ik begrijp intussen uit sommige bronnen dat het te heet worden van de remblokken of remvoeringen de remwerking zelf ook al flink kan verminderen en dat men dit ook wel fading noemt. Lees zeker ook een eerdere Goeievraag over remmen in de bergen: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/bergen-best-motor-remmen-rempedaal.128621
Nauwelijks. Helling af rijd je als vuistregel in dezelfde versnelling als die helling op. Remmen doe je af en toe stevig tot lage snelheid waarna je vanzelf weer harder gaat rijden zonder extra gasgeven. Afdalen met de voet op de rem over lange stukken maakt het zaakje kapot: Verglaasde remblokken en oververhitte schijven (en evt. remolie) krijg je daarvan.