Moeten op een parkeerplaats voor of achter je woning de kentekenplaten van je auto zichtbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet op eigen terrein niet. Op de openbare weg wel.
tinus1969
9 jaar geleden
In een eigen garage zijn de kentekenplaten ook niet zichtbaar. Maar: Vanwaar deze vraag?

Het beste antwoord

Uw vraag lijkt te doelen op het op eigen grond, dus buiten de openbare weg en ook niet langs de weg, stallen van een voertuig. Normaal geldt:

“Verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig

Als u een voertuig op uw naam heeft staan, dan hoort daar een aantal verplichtingen bij waaraan u moet voldoen. Hier leest u welke voertuigverplichtingen in Nederland gelden.

De verplichtingen zijn:

Het voertuig moet vanaf het moment dat het op uw naam staat, WA verzekerd zijn (volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM)). Dit geldt niet voor aanhangwagens, die zijn verzekerd bij het trekkend voertuig.
Het voertuig moet APK goedgekeurd (Algemene Periodieke Keuring). Dit geldt niet voor motoren, brommers en aanhangers/caravans tot en met 3500 kg.
U moet motorrijtuigenbelasting betalen. Dit geldt voor personenauto's, bestelauto's, vrachtauto's en motorfietsen.
U moet de juiste kentekenplaten op het voertuig hebben.

Stopzetten voertuigverplichtingen
U kunt de verplichtingen die horen bij het in bezit hebben van een voertuig tijdelijk stopzetten door het voertuig te schorsen, zoals dat heet. Lees daar meer over in het artikel Voertuig tijdelijk niet gebruiken: schorsen online.”

In dat artikel Voertuig tijdelijk niet gebruiken: schorsen staat niets apart over de kentekenplaten.
En hierboven worden ze één van de voertuigverplichtingen genoemd – die u dus door schorsen kunt stopzetten.

Indien u de auto dus buiten de openbare weg enz. neerzet, vervallen de voertuigverplichtingen op zich daardoor nog niet.
Pas als u gaat schorsen (waarvoor het buiten de openbare weg stallen een voorwaarde is) dán zou die kentekenplaatverpichting wellicht kunnen vervallen, maar m.i. dus niet door alleen maar het achter een hek parkeren.

Indien u echt wilt schorsen, dan lijkt het me niet onverstandig om dit antwoord op uw vraag te verifiëren bij de RDW: http://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Contact-met-de-RDW.aspx
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Als je bedoeld of je je auto zo moet neerzetten dat jet nummerbord zichtbaar is dan nee je mag je auto zo neer zetten als je wil, als je om de een of andere reden de kentekenplaat zou willen afdekken met bijv een plastic zak dan nee dit mag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kentekenplaat.
Als eigenaar of houder van het voertuig bent u verplicht ervoor te zorgen
dat er kentekenplaten op uw voertuig en eventuele lichte aanhangwagen,
lichte caravan of fietsendrager zijn aangebracht.
Hiervoor gelden de volgende regels:
• Voor een auto worden twee kentekenplaten en voor motorfietsen,
bromfietsen en aanhangwagens één kentekenplaat afgegeven;

Verder moeten de kentekenplaten volledig zichtbaar zijn.

Er mogen dus geen trekhaken of andere zaken het vrije zicht op de letters en cijfers van de kentekenplaat belemmeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als dit om gemeentegrond gaat moet dit wel. Aangezien je ook geen geschorste auto's mag parkeren. Zonder kenteken kan de politie niet zien om welke auto het gaat.