Ik heb ooit gehoord dat je 's winters een litertje benzine in een volle dieseltank moet stoppen tegen de vorst. Klopt dit?

Ooit hoor ik dat je een beetje benzine in je dieselauto moet doen. Dit omdat het vriespunt van Diesel veel hoger is dan die van benzine.
Ook hoor ik dat je in modernere motoren dit absoluut niet moet doen. Is dit niet een beetje tegen strijdig en wat is nu wijsheid?
En wat is in mijn geval nu het verstandigst (een Audi A3 1.9tdi uit 1999). En is dit verhaal een fabeltje of is dit waarheid?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.6K

Het beste antwoord

Niet doen.
Diesel in Nederland wordt voorbereid op de kou en is dus winterproof. Toevoegen van winter additieven heeft geen zin. En de leeftijd van het voertuig doet er niet toe. Als de diesel goed is, is het goed.

Tot 10 jaar terug was het met name in de oostbloklanden in de winter wel beter (Mijn god wat heb ik vlokken daar gehad in mijn touringcar) Maar ook daar is dat nu prima in orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

vroeger wel maar tegenwoordig gebeurt dat al bij de pomp, alleen bij extreme tempraturen van -30 moet er wat extra bij.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oorzaak is dat bij koud weer de diesel gaat vlokken en dan start je wagen niet meer of zelfs schade aan je motor is niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de oudere dieselmotoren kon het geen kwaad maar bij de nieuwere is het uitgesloten.Dus bij de uwe van 1999 zou het gerust mogen.
fremar