Wat is de straf voor rijden onder invloed?

Een vriend van ons is gepakt voor rijden onder invloed Hij had 0.86 promil alcohol .
Het is voor hem de eerste keer.
Zijn rijbewijs is ingevorderd en wordt opgestuurd naar de officier van justitie.
Wat kan hij voor straf verwachten?

Toegevoegd na 32 minuten:
Hij heeft al ongeveer 15 jaar het rijbewijs .
En het is de eerste keer dat hij alcohol op had.
normaal drinkt hij ook nooit in de auto maar dit was een prive omstandigheid die ik wel kan begrijpen.
sorry hier kan ik mij niet over uit laten omdat het prive is

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

De boeterichtlijnen voor motorvoertuigen;
Achtereenvolgend :
promillage ; ervaren vestuurder ; beginnend bestuurder
0,22 - 0,53‰; geen ; 250,-
0,54 - 0,80‰; 250,- ; 250,-
0,81 - 1,00‰; 350,- ; 350,-
1,01 - 1,15‰; 450,- ; 450,-
1,16 - 1,30‰; 550,- ; 550,-

Ook ligt het eraan wat zijn leeftijd is en of hij onder de beginnende bestuurders valt. Er zijn twee soorten cursussen die hij misschien verplicht wordt te volgen, de 'Educatieve Maatregel Alcohol' (EMA) of de 'Lichte Educatieve Maatregel Alcohol' (LEMA).

EMA
De kosten van de EMA zijn 714 euro. Deze kosten moet je zelf betalen.

* Als je aangehouden bent met een alcoholgehalte tussen de 1,3 en 1,8 promille (meer dan 570 BAG).
* Als je beginnend bestuurder bent en aangehouden bent met een alcholgehalte van 0,8 of meer.
* Of als je een alcoholpromillage van meer dan 0,8 hebt én je de afgelopen vijf jaar eerder bent aangehouden wegens rijden onder invloed.
* Of als je de ademanalyse of bloedproef hebt geweigerd; de EMA-cursus is dan automatisch verplicht.

LEMA
De kosten van de LEMA zijn 371 euro. Deze kosten moet je zelf betalen.

De LEMA is uitsluitend bedoeld voor de beginnende bestuurder bij wie een bloed- of ademalcoholgehalte is geconstateerd tussen 0,5‰ en 0,8‰ (tussen 220 ug/l en 350 ug/l). De meeste beginnende bestuurders zijn jonger dan 25 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een geldboete van rond de 500 euro....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zeker, en een punt van zijn rijbewijs als hij beginnend bestuurder is.
Ik denk dat hij ook een curcus moet volgen die hij zelf moet betalen, die kost ook rond de 500 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal inderdaad eerst gekeken worden hoe vaak dit al is gebeurd. Daarna zal er bekeken moeten worden of hij zijn rijbewijs terugkrijgt en welke sancties er zullen volgen als dit weer zal gebeuren. En aan de hand daarvan zullen ze de boete bepalen.

Ik hoop dat deze zijn les heeft geleerd en het maar 1 keer in zijn leven is gebeurd. 1 keer is al teveel want kan grote gevolgen hebben voor anderen. En hopende dat deze het ook zal beseffen.