Toen de auto net was uitgevonden, moesten mensen toen ook een rijbewijs halen?

Of mochten ze gewoon rijden als ze een auto aangeschaft hadden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga er van uit dat een rijbewijs niet nodig was. Het was een noviteit en niemand, ook overheden, wisten nog niet hoe er mee om te gaan. Pas toen meer auto's op de weg kwamen ontstonden de problemen en moest men regels gaan opstellen, zoals verkeersregels en het recht om een automobiel te mogen besturen, het rijbewijs.

Antwoorden (5)

Ga er van uit dat een rijbewijs niet nodig was. Het was een noviteit en niemand, ook overheden, wisten nog niet hoe er mee om te gaan. Pas toen meer auto’s op de weg kwamen ontstonden de problemen en moest men regels gaan opstellen, zoals verkeersregels en het recht om een automobiel te mogen besturen, het rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Brainfreeze;

In ons land is het rijbewijs in 1906 pas ingevoerd, toen er al een aantal jaren lang auto's rondreden. Dat rijbewijs was niet meer dan een vergunning die tegen betaling kon worden afgehaald. Pas in 1927 werd de uitgifte van een rijbewijs gekoppeld aan het resultaat van een examen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1896 reed de eerste auto in Nederland.
Sinds 1 januari 1906 bestaat er een officieel landelijk geldend rijbewijs. Voor die tijd gaf het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid vergunningen af. Zo'n vergunning was nodig voor "het berijden van de wegen met een voertuig, voortbewogen door mechanische kracht en van een groter gewicht dan 150 kg." De vergunningen van het Ministerie waren alleen geldig voor de rijkswegen. Voor provinciale en gemeentelijke wegen moesten automobilisten een aparte vergunning aanvragen.

De eerste rijbewijzen waren zeer eenvoudig. Er waren slechts twee categorieën en het verkrijgen van het rijbewijs was eveneens simpel. Het rijexamen bestond nog niet en ook een geneeskundige verklaring was niet nodig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het eerste rijbewijs ter wereld was van de uitvinder van de moderne auto: Karl Benz in 1888.

Burgers uit Mannheim hadden veel klachten over het geluid en de stank van zijn motorwagen. Hij heeft daarom bij de autoriteiten van Grand Ducal een geschreven verklaring gevraagd waarmee hij toestemming kreeg om met zijn auto op de openbare weg te rijden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog een leuk weetje: In België duurde het tot 1977 (!) totdat er een daadwerkelijke rijtest moest worden uitgevoerd voor het bemachtigen van een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... vooral dat laatste is helaas goed te merken. Echter bij de hoeveelheid mensen die in NL (de eerste keer) voor het examen zakken is het me een raadsel hoe toch veel gebakjes aan hun rijbewijs komen...
Nee tien jaar later pas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Bij de eerste auto's moest er zelfs iemand met een vlag voorop lopen.