Vroeger hadden auto's 3 versnellingen, nu 5, waarom is dat?

vroeger hadden personenwagens 3 versnellingen en sloegen ze met het optrekken niet af, toen liep de eerste versnelling van 0-20 km/uur, de tweede van 20 tot 80 km/uur, de derde van 60 tot zo hard als hij kon. dit zit hem in het koppel heb ik me laten vertellen, maar waarom en hoe komt het dat dit verandert is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

Motoren van vroeger hadden een relatief hoog koppel (trekkracht) bij lage toerentallen, maar ze gingen niet snel. Toen de wegen beter werden wilde men sneller kunnen rijden en men gaf de motor meer vermogen door ze meer toeren te laten maken, dit ging ten koste van het koppel. Om toch nog vlot op te kunnen trekken introduceerde men de vierde versnelling.
Nu moeten auto's vooral zuinig rijden en geeft men ze een vijfde versnelling opdat men bij lage toeren 120 kan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of zelfs een 6e of 7e versnelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar deze motoren hadden dan we leen langere slag, verwacht ik.

Andere antwoorden (8)

Motoren worden steeds efficiënter, dat houdt in dat ze minder toeren hoeven te draaien om hogere snelheden te behalen, je moet dan dus wel schakelen. Dus meer versnelling zijn noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de toerentallen bij motoren zijn de laatste 80 jaar alleen maar hoger geworden dus je aanname klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt wel mee, je kan er meer draaien, maar je tracht altijd je auto zo weinig mogelijk toeren te laten, teminste als je kosten bewust bent. De auto's zijn daarnast ook veel krachtiger geworden bij lage toeren dus dat is mogelijk.
Door die meer versnellingen loopt de motor beter in het optimale gebruiksgebied en daardoor kun je zuiniger rijden... Dat is de enige reden...

Ja voor de kenners onder ons, het zijn de Y-diagrammen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto's worden steeds sneller, stiller en zuiniger.
Door meer versnellingen toe te voegen (tegenwoordig vaak zelfs 6 versnellingen) wordt bovenstaande dus nog beter. Net als op je fiets, daar werkt dit dus ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Mijn" deel-auto uit 1997 heeft nog steeds 3 automatische versnellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moderne auto’s zijn anders gebouwd dan die van vroeger. Ze hebben allen een injectiemotor en zijn ontworpen om goed te functioneren bij lage toerentallen, zelfs onder hoge belasting.
AWM
14 jaar geleden
Technologie groeit door. Daarom, ze hebben zelfs nu 6 versnelling al..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De techniek maakt dat de auto meer kilometers uit een liter brandstof moet halen, om dat mogelijk te maken worden de motoren in verhouding steeds kleiner,het toerental hoger en dat terwijl de voertuigen steeds zwaarder worden. Om dit hogere gewicht in beweging te brengen dient het toerental van de uitgaande as(motor) verlaagd te worden naar een passend toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak. (overbrengingsverhouding ) Datsun 120 Y 1978
bij de eerste versnelling 3.757 bij de tweede 2.169 bij de derde 1.404 bij de vierde 1. De vijfde versnelling werd vervolgens uitgevoerd als een overdrive waarbij de motoras minder toeren draait dan de uitgaande as van de versnellingsbak een overbrengingsverhouding van minder dan 1 bijvoorbeeld 0.8 . Het gevolg hiervan is dat de motor in de hoogste versnelling minder toeren hoeft te maken om een gelijk aantal toeren op de uitgaande as van de versnellingsbak te krijgen als in de laagste versnelling (in feite is alleen de hoogste versnelling een versnelling de rest zijn vetragingen) Door de mogelijkheden van de techniek is het mogelijk om nu meerdere versnellingen te plaatsen in de ruimte waar er vroeger 3 in pasten en die ruimte in samenspel met de andere samenstelling van de motoren maakt dat er steeds meer versnellingen toegepast worden ,in auto's is het al niet meer ongewoon om naar 6 versnellingen vooruit te gaan en in andere voertuigen (vrachtauto's en tractoren )kun je soms wel tot 48 versnellingen aantreffen al naar gelang van het gebruik zijn de versnellingen dan zo te kiezen dat er de maximale trekkracht gebruikt kan worden bij een zo laag mogelijk toerental
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger waren de mensen en mileuregels minder veeleisend. Nu moet alles snel gaan en ook nog zuinig. En daarop is de technologie aangepast.
'Het koppel' is in kindertaal de kracht die je hebt in een hoger toerental of snelheid. Dit heeft vooral te maken met een goed ontwerp van de versnellingsbak, en erg belangrijk bij zwaar beladen voertuigen.