Heeft de buitentemperatuur invloed op het brandstofverbruik van een auto?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Uiteraard!
Ik moet onder de 10 graden met mijn 2cv een speciaal 'winterkapje' voor de luchtinlaat plaatsen zodat de lucht minder koud binnenkomt. De auto is dan ook een stuk minder zuinig.
Bijna lente= wintekapje kan er bijna weer af!
Vroeger was dat bij alle autos zo, maar tegenwoordig neemt de ECU (een computertje) het over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, hoe kouder, hoe meer brandstof die gebruikt. Is onlangs nog gevraagd.
AWM
14 jaar geleden
Ja dat heeft het... Koudere lucht is zwaarder, dus de auto rijdt minder zuinig in de winter dan in de zomer... Maar koudere lucht levert dan weer een betere verbranding in de motor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Onzin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar dat koudere lucht eerst wordt voorverwarmd alvorens het naar de cilinder gaat. Weer zo'n antwoord zonder kennis van zaken... Dit wordt overigens wel door een gacalibreerd bi-metaal geregeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een dom gelul zeg haha
Ja, want bij koude omgeving duurt het langer voordat de motor op de beste bedrijfstemperatuur is, en de choke of automatische choke er voor kan zorgen dat het stationaire toerental lager wordt.