Hoe opschakelen diesel auto met de koppeling?

Als ik bijvoorbeeld van eerste versnelling naar de tweede opschakel. Moet ik dan koppeling rustig naar boven laten komen en dan gas geven?
Of kan ik het ook snel doen dus naar tweede versnelling opschakelen en meteen koppeling loslaten en gas geven?
Of moet ik het alleen rustig doen als ik naar beneden schakel? Dus van 3de versnelling naar tweede bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
9.9K

Antwoorden (4)

Er zijn verschillende manier hoe je kan schakelen, oefening baart kunst is hier cruciaal.

Als je je koppeling te snel loslaat bestaat de kans dat je wagen stil valt, tenzij je natuurlijk extra gas bij geeft (af te raden; je verbruikt meer brandstof en fluctueert hard in toerental).

Het beste is om, als het tijd is om te schakelen:
1) Je koppeling in drukken (dit kan je snel doen)
2) Schakelen naar de volgende versnelling
3) Je koppeling voorzichtig lossen, oefening en ervaring zal uitwijzen hoe dit voor je wagen is. (Wagens kunnen namelijk verschillen van bouwjaar tot motor tot verschillende type.)
4) Gas bijgeven om verder te rijden
5) Herhalen indien nodig

Mvg
Faoran
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar ik zie veel mensen die snel de koppeling indrukken en weer snel loslaten tijdens schakelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit kan je doen.
Stel dat je in 1e staat en je koppeling snel loslaat --> dan val je stil.
Als je in 2e staat en je koppeling snel loslaat --> een kleinere kans dat je stilvalt
Als je in 3e staat en je koppeling snel loslaat --> minieme kans dat je stilvalt
Als je... enzoverder. Je kan altijd extra gas bijgeven voor in de lagere versnelling niet stil te vallen maar zoals ik eerder al zei is dit niet aangeraden. Verder hangt dit zoals ik ook eerder al zei af van wagen tot wagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh oke maar bijvoorbeeld als ik van 1ste versnelling naar 2de schakel moet ik de koppeling weer tot aangrijpingspunt brengen en dan gas geven en dan los laten?? of kan ik gewoon die koppeling langzaam naar beneden doen helemaal en dan weer gas geven?
alvast bedankt
Wanneer je aan het rijden ben en je wil overschakelen dan laat je het gas pedaal even los daarna met je linkervoet de koppelings pedaal indrukken overschakelen naar de volgende versnelling koppeling weet los laten en met je rechtervoet weet gas geven. Het lijkt misschien moeilijk maar als je het eenmaal door heb valt het allemaal reuze mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso met een diesel die koud is (de eerste 10 minuten) niet boven de 2500 toeren komen.
Daarna schakelt een diesel heerlijk, zóveel beter dan alle andere auto's. Je moet eigenlijk aanvoelen dat je tegelijk koppeling op laat komen en gas gaat geven. Oefen maar en voel wanneer je precies op het evenwicht zit. Als je het helemaal goed doet, voel je het niet als je schakelt, dan is het net alsof je in een automaat rijdt. De koppeling op laten komen en de toeren niet naar beneden laten zakken. Gewoon even veel toeren houden als in de vorige versnelling. Maar daarvoor moet je dus je gas wel iets loslaten, want als je in zijn 2 4000 toeren rijdt en dan wilt schakelen, lopen de toeren helemaal terug als je het gaspendaal helemaal los laat. Dat moet je dus niet doen. Koppeling intrappen en intussen het gaspendaal een paar milimeter op laten komen, zodat je niet een enorm hoog toerental krijgt maar dat het toerental gelijk blijft, ook al ontkoppel je. Dan schakelen en heel langzaam de koppeling op laten komen. Dan voel je niet eens dat je geschakeld hebt. Het kost wat oefening maar dan is het ook ernstig kicken (als je autorijden leuk vindt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke bedankt, ik heb maar 1 les gehad
Schakelen kan het best zo gebeuren dat de motor het juiste toerental draait voor de snelheid in de nieuwe versnelling.Dat merk je doordat het motor toerental constant blijft bij het koppelen.Dit geeft de minste slijtage. Ervaring baar hierin overigens kunst en voor iedere auto liggen de verhoudingen iets anders.
Alleen bij wegrijden heb je dus een slippende koppeling nodig.
Volgorde van handelen: Gas loslaten en koppeling intrappen (gelijktijdig). Schakelen en onder het schakelen het motor toerental laten teruglopen.
Als het toerental genoeg is teruggelopen weer koppeling op laten komen.Weet je inmiddels door ervaring hoeveel je het toerental moet laten teruglopen dan kan je de koppeling snel omhoog laten komen.