Ben gezakt omdat ik op prive-terrein met examinator heb gedraaid. Mag dat of mag dat niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Blijkbaar mag dat dus niet, anders was je niet gezakt.

Toegevoegd na 35 minuten:
Nu snap ik de vraag, had hem verkeerd gelezen, ik dacht dat je vooraf aan het oefenen was met je examinator.

Je mag een privé-terrein niet gebruiken om te keren, alleen de openbare weg!

Jammer dat je het niet hebt gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is: Heeft hij jou gezegd dat je daar moest draaien? Dan zou je kunnen proberen het aan te vechten onder het motto: "Uitlokking"

Maar vervelend joh, als ik eerlijk moet zijn... ik wist niet dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag dat weer? Ik weet dat het zo was toen mijn moeder (ja, heel lang geleden) examen deed, en toen ik examen deed hoorde ik die geruchten ook. Maar toen was dat absoluut niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn tijd (zal niet veel schelen met jouw tijd denk ik Suzy) waarschuwde mijn instructeur er mij wel voor dat bij het examen wel kon worden gezegd: volgende weg rechts. En als dat dan bij de volgende weg niet mocht moest je dus gewoon doorrijden en de weg erna pakken. Dus ook uitproberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij werd het aangegeven als "Volgende mogelijkheid rechtsaf".
Cryofiel
14 jaar geleden
@Beemertje, zo ken ik het ook. Verder ken ik het zelf, zonder commando, afslaan wanneer er wel een weg rechtdoor is, maar je die niet in mag rijden omdat het een eenrichtingsweg is, of een busbaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, termen als 'volgende gelegenheid X' mag wel, en niet waarschuwen voor een weg waar je niet in mag is natuurlijk normaal, dat moet je zelf weten. Maar wat bijvoorbeeld niet mag (en ooit lang geleden wel mocht) is zeggen 'rij hier in' als je die straat niet in mag rijden, of zeggen 'gebruik dat privéterrein om te keren' terwijl je daar privéterrein niet voor mag gebruiken.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je moest keren op de weg, en dat je tijdens je keermanoeuvre even een oprit of zoiets hebt gebruikt die privéterrein is.

Dat mag inderdaad niet. Je mag niet zonder toestemming privéterrein oprijden, ook niet als dat "slechts" is bedoeld om even snel te keren.

Of deze fout voldoende is om je te laten zakken, is iets dat de examinator bepaalt. Vaak hangt het af van de rest van je rijgedrag. Als je verder perfect rijdt, mag je best een fout maken, mits die fout de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Als je rijstijl echter goed genoeg, maar wel wat magertjes is, kan zo'n fout de doorslag geven, en reden zijn om je definitief te laten zakken.
Cryofiel
14 jaar geleden
In tegenstelling tot de eerdere antwoorden: privéterrein, zolang niet afgescheiden door een hek of duidelijk bord, hoort bij de openbare weg en mag je op rijden. Daar mag je dus ook op keren!

Waarom je dan toch gezakt bent, weet ik niet. Daarover zul je duidelijkheid bij de examinator moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat die examinator niet rook dat het privéterrein was, maar dat gewoon zag. Aan dat hek of dat bord.
Een examinator zal spreken in termen als: eerste gelegenheid links, rechts of keren.

Niet ga daar keren, Indien jij gebruik gemaakt heb van een wegdeel wat niet voor openbaar verkeer openstaat dan kan dat mis zijn ja.