Wat moet je doen als je kenteken voorin kwijt bent, een karton met daarop je kenteken schetsen met een stift?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.1K
ronron1212
10 jaar geleden
direct een nieuwe kopen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist.
Frimu2
10 jaar geleden
Je moet de wagen laten staan. En mag er eigenlijk niet mee rijden, uw oplossing kan helpen indien u aan kunt tonen dat het overmacht is, wellicht kom je nog eerder onder een bekeuring uit zonder plaat. Je kan dan immers zeggen dat het onderweg gebeurd moet zijn. Maar in ieder geval geen meter teveel rijden, ....zonder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Twee nieuwe zelfs! :)
Een karton met stift is even betekenisloos als helemaal geen nummerplaat in principe. Als je aangehouden wordt door een vriendelijke agent die je kan overtuigen dat het pas net gebeurd is heb je misschien geluk, maar tel maar op een bon.

Antwoorden (3)

Je moet de wagen laten staan. En mag er eigenlijk niet mee rijden, uw oplossing kan helpen indien u aan kunt tonen dat het overmacht is, wellicht kom je nog eerder onder een bekeuring uit zonder plaat. Je kan dan immers zeggen dat het onderweg gebeurd moet zijn. Maar in ieder geval geen meter teveel rijden, ....zonder.
10 jaar geleden
Snel aangifte doen van vermissing van je kenteken plaat.
Dan nieuwe bestellen bij de rdw krijg je er een klein 1tje op ,nu kan er iemand rijden met jou plaat en boetes krijgen of doorrijden na het tanken en staan ze bij jou op de stoep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij vermissing van een plaat hoef je geen aangifte te doen ze gaan dan gewoon uit van verlies, maar als je ze allebei kwijt bent kan het zijn dat ze gepikt zijn dan moet je wel aangifte doen.
Bordensteker
10 jaar geleden
Kentekenplaten bestel je niet bij de RDW.
Zie mijn antwoord, gebaseerd op wat er op de RDW site staat.
U gaat voor aanschaf van nieuwe kentekenplaten naar een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Deze herkent u aan het RDW-erkenningsschild en de sticker met de tekst ‘afgifte kentekenplaten’.
Een overzicht van erkende kentekenplaatfabrikanten (bijvoorbeeld een automaterialenhandel bij u in de buurt) vindt u in http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/E%20en%20T/naslag/Overzicht%20kentekenplaatfabrikanten%2015%20oktober%202013.pdf

U moet laten zien:
- een geldig legitimatiebewijs
- het originele Voertuigbewijs (Deel IA) van het papieren kentekenbewijs óf het kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd)

U betaalt de kosten. De kentekenplaatfabrikant mag zelf de prijs bepalen, hier is geen vaste prijs voor.
U ontvangt van de kentekenplaatfabrikant nieuwe kentekenplaten met een duplicaatcode. (Gaat vrij vlot: u kunt er op wachten.) Een duplicaatcode is een extra cijfertje dat op de kentekenplaat vermeld wordt. Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven.

Als er op het voertuig twee kentekenplaten zitten, moet u ook twee nieuwe platen kopen, ook als er maar één kwijt is.

Lees meer op de bron: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kentekenplaat-kwijt-of-gestolen.aspx

De vraag dringt zich aan mij op, of je de ene nog aanwezige plaat nu meteen ook moet vervangen, of dat die kan blijven zitten. Maar hoe dat precies zit, heb ik nog niet gevonden.

En het is formeel niet toegestaan om even met een kentekenplaat minder naar de automaterialenhandel te rijden. Maar de pakkans lijkt me niet zo groot. Een kartonnen improvisatie is hoogstens een hoffelijke geste naar uw medeweggebruikers (waaronder de politie, als het tegenzit).
Bordensteker