hoe kan ik een auto starten die lang heeft stilgestaan?

Mijn crossauto is niet meer gebruikt sinds vorige zomer. De auto een fiat cinqucento wou altijd al moeilijk starten maar wil nu al helemaal niet aan slaan. We hebben em al achter een tractor gehaneng om hem aan te slepen maar dit hielp niet. Ik heb lichte motorkennis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (2)

Probeer eerst eens met het vervangen van de bougies. Waarschijnlijk heeft hij electronische ontsteking dus daar kan weinig mee zijn. Dan de brandstof toevoer. Zit er nieuwe brandstof in de tank? Benzine verouderd. Injectie of carburateur? Beide reinigen!. Goede accu er in! En dan zou die moeten starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens wat aether in de luchtinlaat van de motor te spuiten. Het is een paardenmiddel maar het laat de meest willoze motoren weer tot leven komen.
Je mag dat niet te vaak toepassen want de kans op motorschade is dan wel aanwezig.

Als een motor na lange tijd van stilstand niet wil starten komt dat meestal doordat de carterolie tussen de zuiger/cylinderwand weg is waardoor er ruimte ontstaat. Waardoor dan de compressie nagenoeg weg zal zijn. Deze compressie is juist van belang om het gasmengsel goed te kunnen ontsteken.

Met aether, ingespoten in de luchtinlaat van de motor, wordt het verbrandingsproces aanzienlijk lichter gemaakt. Aether is een zeer licht ontvlambare vloeistof dat in spuitbusjes te koop is onder de naam 'StartPilot'.
Als de motor weer eenmaal loopt dan wordt de olieafdichting vanuit het carter vanzelf weer hersteld, de olie wordt dan weer vanuit het carter tussen de zuigerveren en de cylinderwand aangezogen.