Hoe kan ik uitzoeken of er ook een andere maat band onder mijn auto past dan wat er nu onder zit?

Ik heb nu 195/55 85h en 15" velgen.

Welke maat band zou er nog meer op passen?
Ik zag namelijk een leuke aanbieding voor 185/65 85h 15"
En diezelfde aanbieding is er niet voor mijn maat band.

Toegevoegd na 4 uur:
Mazda 323 F 1.8I GLX 1996

10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had vroeger een oude chevrolet Impala en ook slechte banden. Ik ben toen naar een autosloperij gegaan en heb toen 2 banden van een volkswagenbusje gekocht omdat die maat redelijk overeen kwam. ( was niet dezelfde maat). Ze pasten en de Chevrolet reed er goed mee. Dat scheelde me toen honderden (toen nog) guldens. Geoon proberen, het kan je hooguit een paar euro kosten als je ze dezelfde ochtend of middag weer terugbrengt als ze niet goed rijden. Succes! Jack.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kan even kijken ja. Deze aanbieding zou me €35 schelen. Ook al is het maar €35 kan ik toch weer een keer chinees voor halen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.winterbanden.nl/encyclopedie/banden/bandenmaat/

Het beste antwoord

laat even weten wat voor auto en welk bouwjaar het is. op zich is een maatje smaller geen probleem maar de hoogte is bij jouw aanbieding te hoog lijkt me. Hierdoor gaat je teller afwijken omdat je band veel hoger is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mazda 323 F 1.8I GLX 1996
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De originele maat is 185/65-14, deze kun je vervangen door 195/55-15 , deze heeft exact dezelfde hoogte en rolomtrek. Je velg is dan wel hoger maar de band is lager dus per saldo prima. Maar als je nu 185/65-15 gaat monteren dan krijg je ook een hogere band. De band is 2,54cm hoger en als hij 1 keer ronddraait legt de band 8 cm meer afstand af. Hierdoor krijg je wel een tellerafwijking. Als je 120 rijdt op de teller dan rijd je in werkelijkheid 125. Ik denk wel dat het technisch kan maar het is niet aan te raden omdat het verschil vrij groot is.... Als je er echter altijd rekening mee houd dat je eigenlijk harder rijdt dan de teller aangeeft dan kun je het doen. Een betere keus zou 185/60-15 zijn, deze blijft binnen de toleranties.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoe weet jij dan wat de originele maat is????
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op http://www.autoweek.nl/carbase vindt je een uitgebreide database van alle auto's. Ook de standaard bandenmaat is hier teug te vinden.

Andere antwoorden (1)

De term 195/55 geeft aan dat de hoogte van je band (van de velgrand tot loopvlak) 55% van de breedte (195mm) bedraagt. zolang de hoogte van je nieuw band (even uitrekenen dus!) niet teveel afwijkt (ong. +/-15mm) is dat geen probleem. De inchmaat van 15 inch kom je niet onderuit.