Wat is het verschil tussen een benzine auto en een diesel auto?

Waarom zou je een benzine/diesel auto kopen?
Buiten de prijs van benzine/diesel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Hoeveel rijd je per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ikzelf rij nog niet, maar ik kijk voor een auto. Heb bijna me rijbewijs.
Nu wil ik een auto zoeken om me op te "focussen". Maar ik wil het verschil weten. Ik woon in Belgie als dat een verschil maakt...
ronron1212
9 jaar geleden
ne maar wel het aantal kilometers per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg toch ik rijd nog niet. Dus ik weet niet hoeveel kilometers ik maak/ga maken.
ronron1212
9 jaar geleden
Dan is een antwoord niet echt mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Benzine,diesel auto's zijn toch voor meer gemaakt dan alleen de afstand?
ronron1212
9 jaar geleden
met name de afstand is bepalen voor de aanschaf
ronron1212
9 jaar geleden
Voor een diesel is de aanschaf prijs duurder de wegenbelasting de verzekering en dat kan voor deling worden als je veel moet rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, maar ik bedoel dit :
Ik had eens ergens gehoord of gelezen (weet het niet meer)
dat benzine auto's beter zijn om te racen en diesel auto's beter zijn om te cruisen. Maar waarom?
ronron1212
9 jaar geleden
O nou dat is nieuws.
ronron1212
9 jaar geleden
Stel je vraag eens duidelijk en wat je nu wil weten dan kan je een antwoord verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil weten wat het VERSCHIL tussen die auto's is.
Bv. over dat wat ik zei over racen.
Ik bedoel met mijn vraag, wat is het verschil tussen benzine auto's en diesel's.
Waarom zou benzine beter zijn om te racen .
Dat racen is nu gewoon een voorbeeld.
Want vaak lees je benzine is beter , diesel is beter enz.
ronron1212
9 jaar geleden
race heeft niets met normaal auto rijden te maken en je vraagt na wat het verschil is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees hier eerder de vraag: In welke auto kan ik me het snelst total loss rijden.
Je bent/wordt beginnend bestuurder, je moet niet willen nadenken over racen maar over jezelf veilig voortbewegen op de weg en dan het liefst ook zonder het in gevaar brengen van anderen. Als het puur om het vervoeren van A naar B gaat dan gaat het om het aantal km's die je aflegt.
Diesels zijn wel een stuk minder zenuwachtig bij lage toeren. En verder wat ronron1212 zegt. Misschien moet je je even melden bij het roekeloosrijden forum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn jullie werkelijk dom of dom? Wat ik eerst zei , was over de vergelijkingen die mensen maken en racen is daarvan een voorbeeld.
Staat er ergens dat ik wil racen ? Nee toch?

Het beste antwoord

Het verschil is moeilijk zo op papier uit te leggen, maar een diesel geeft veel berijders het gevoel dat ze heerlijk onverstoorbaar lang achtereen door kunnen knorren. Als een trein die nergens stopt.
Dat komt waarschijnlijk mede doordat een diesel gemakkelijk snelheid houdt, want een snelheidsafname doordat je bijvoorbeeld een helling op gaat wordt deels al vanzelf gecompenseerd doordat de motor zich verzet tegen een afname van het toerental terwijl je het gas vasthoudt: hij gaat vanzelf al meer brandstof inspuiten. Bij een gaspedaalstand hoort een toerental, en als dat toerental verandert wordt er vanzelf meer brandstof ingespoten. Maar het is geen complete cruise control hoor.
Een benzinewagen laat zijn snelheid domweg wat afzakken, daar moet je bewuster gas bijgeven.

En, voor ik het vergeet, een als toch altijd opvallend ervaren verschil: een diesel heeft relatief meer kracht bij lage toerentallen, in vergelijking met een benzinewagen.
Met een caravan of andere aanhanger erachter rijdt een diesel voor het gevoel moeitelozer dan wanneer je dezelfde last met een benzinewagen gaat trekken.

Diesels zijn ook tegenwoordig nog steeds wat lawaaiiger dan benzinewagens.
En de motor moet voor dezelfde kracht (met name de kracht bij hogere snelheden) wat groter en ook steviger gebouwd worden en dus zwaarder zijn, wat de auto zelf ook zwaarder maakt.

De meest opvallende verschillen zaten en zitten hem echter in de fiscale behandeling, en die is per land verschillend, en dat betekent ook dat de brandstofprijzen diesel en benzine per land heel anders kunnen liggen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje, iemand die me begrijpt!

Andere antwoorden (1)

Benzine is duurder dan diesel, maar de wegenbelasting voor een op diesel rijdende auto is meer dan een die op benzine rijdt.
Vaak rijden mensen die zakelijk rijden en veel km's maken een diesel omdat dit op de lange termijn goedkoper is. Als je relatief weinig km's maakt kun je beter voor een auto op benzine kiezen.