ik krijg een bekeuring voor een overtreding in 2012, moet ik deze nog betalen?

datum overtreding: 23-11-2012
datum dagtekening: 09-01-2014

Er staat dat ik bezwaar kan maken bij het dichtstbijzijnde parket. Dat is de rechtbank.

op basis van welk wetsartikel maak ik dan bezwaar? ik ben bang dat ik afgewimpeld ga worden daar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ja, dat moet betaald worden; ook als je in beroep gaat.

Dat is niet zozeer aan een wetsartikel te koppelen. Wanneer je in beroep gaat, dient dit binnen de termijn te gebeuren die op het proces-verbaal wordt vermeld.
Je hebt zelf gemerkt dat er voor het Openbaar Ministerie geen termijn wordt gesteld om de boete daadwerkelijk te incasseren.
Je zal (en daar kan makkelijk weer een jaar overheen gaan) naar aanleiding van je beroep uitgenodigd worden om deze mondeling toe te lichten in de rechtbank.
Hierin zal je aannemelijk moeten maken dat jij niet het strafbare feit hebt gepleegd dat je ten laste is gelegd.
Voor de duidelijkheid: De verbalisant zal altijd het voordeel van de twijfel krijgen wanneer het louter een welles-nietes kwestie betreft op basis van de eed die de verbalisant heeft afgelegd. Dus als jij vindt dat de boete onterecht is, zal je niet in het gelijk worden gesteld, tenzij je over overtuigend bewijs van het tegendeel beschikt.

Er is wel een lichtpuntje:

Tegen de tijd dat het beroep in behandeling is genomen, zal er weer enige tijd verstreken zijn. Pin mij er niet op vast, maar een rechter zal in dat geval geneigd zijn je wel schuldig te verklaren, omdat dit "wettig en overtuigend is bewezen". Doorgaans wordt dan echter vanwege het tijdsbestek de hoogte van de boete gereduceerd (vaak zelfs tot nihil) uit soort van coulance.

Concreet: Ja, je moet sowieso betalen. Mocht je in het gelijk worden gesteld na beroep of wordt de boete gereduceerd, dan krijg je (een deel van) je geld terug.

Succes!