Hoe moet ik mijn ruitensproeiervloeistof verwisselen als het vriest?

Ik heb eind september een APK keuring gehad en zij hebben dus de vloeistof (zomersproeivloeistof) bijgevuld terwijl ik vlak daarvoor dat zelf al had gedaan (wintersproeivloeistof) Nou reed ik vandaag met het koude weer op de snelweg en toen ik wat sproeide bevroren mijn ruiten onmiddellijk! Super irritant dat ze zomervloeistof erin doen zonder dat ik dat wist.
Anyhow, ik wil het dus verwisselen alleen mijn auto staat altijd buiten dus het is altijd bevroren, kan ik er ook gewoon een fles wodka doorheengooien of iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
12.7K

Antwoorden (10)

Als je rijdt, straalt je motor warmte en zal de vloeistof ontdooien. Je kunt er het beste een mengsel van spiritus / water doen, 50 om 50
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wodka is een uitstekende winterreiniger voor je ruiten.
Het is onvoorstelbaar dat Russen ruitenreiniger drinken.
Als de rest bevroren is, zal het ijs in je tankje maar langzaam oplossen, geeft het de tijd.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dan beter isopropanol (schoonmaak alcohol, drinken af te raden als je lang wilt leven) gebruiken. Toegegeven is dit niet veel anders dan Russische wodka, maar wel goedkoper.... :P
escape
13 jaar geleden
Volgens mij drinken Russen dat ook! LOL
Blijkbaar doet/deed je sproeier het nog wel, anders kreeg je het ook niet op je voorruit. Als het nu wel bevroren is, zal dit hoogstwaarschijnlijk alleen de spuitmondjes zijn en eventueel de aanvoerslangen. Het reservoir zal wel meevallen, helemaal omdat je er net daarvoor nog wintervloeistof in had gedaan,
. Evt de spuitmondjes en slangen met een fohn behandelen. Reservoir kan je leegtrekken met een 'doktersspuit', te koop bij bijv Welkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij in de buurt nog steeds welkoop, maar bedankt voor de aanvulling.
Je zou het beste wat geconcentreerde wintervloeistof moeten kopen en onverdund in de reservoir gooien. Dan wordt het vanzelf verdund. Daarna kan je gewoon wintervloeistof aanmaken zoals het recept op de bus geconcentreerde vloeistof...

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon motor stationair laten draaien! Rustig je ruiten krabben en als je helemaal klaar bent, voorverwarmde (graad of 40)wintervloeistof in je reservoir gieten! Even wachten en dan rustig spuiten dit een paar keer herhalen en klaar is klara!

Mocht je geen wintervloeistof hebben is vodka niet de beste optie! Bevriest nog steeds bij -20 dus gecobineerd met water en rijwind ? ? ?

Ook zonde, proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teruggaan naar die sukkels die er in september nog zomersproeivloeistof in mikken.. (en er meestal nog teveel geld voor vragen ook)

Als je reservoir nog helemaal vol zit, kunnen ze er een deel uitzuigen.
(Diesel kunnen ze ook uit een benzinetank krijgen)

Bij een goeie zaak (zoals bron) een ruitensproeiervloeistof concentraat halen en dat erbij in gooien.

Sowieso is een ruitensproeiervloeistof concentraat van goeie kwaliteit en dat dan zelf niet te erg verdunnen een stuk beter als je niet wilt dat het weer bevriest op je voorruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een wat oudere auto kan je vaak eenvoudig het slangetje aan de onderkant van het reservoir lostrekken en de tank laten leeglopen. Daarna eea weer bevestigen en bijvullen met een goede vloeistof.
Als dit niet lukt kan je evt de boel leeg hevelen.
De pomp enige tijd in (niet al te lang) in werking stellen zodat een deel van de vloeistof eruit komt om daarna een goed geconcentreerde (vb -60) bij te vullen (nu bij lidl in aanbieding).
Optie om naar de garage terug te gaan vond ik trouwens wel een sterke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De makkelijkste optie is inderdaad om er nieuwe onverdunde wintersproeivloeistof (tot -30) in te doen.
Mocht je toch het zekere voor het onzekere willen nemen en de oude vloeistof eruit willen halen, kan dit door een stuk rubber(tuin)slang in het tankje te steken, hier dan kort aan te zuigen en het uiteinde in een emmer hangen. Zodra de vloeistof stroomt, zal deze blijven stromen en dan loopt de vloeistof vanzelf door de slang heen naar de emmer. Het is natuurlijk wel een beetje opletten, je moet de vloeistof niet in je mond krijgen, dus pas wel op als je dat probeert. (Het is wel handig om een doorzichtige slang te gebruiken.) Je kunt ook iets anders dan je mond als pomp gebruiken.

Zie voor een uitgebreide uitleg http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Siphon

(Deze manier wordt ook gebruikt om benzine te stelen trouwens. Lekker gevaarlijk!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je waterreservoir niet geheel vol meer is behoef je de vloeistof niet te vervangen maar alleen maar bij de vullen met een hoog geconcentreerde antivriesvloeistof.
Zet overdag je auto even in de zon of rijd een stukje totdat je sproeiers ontdooit zijn. Dan even sproeien en de sproeiers zijn ook gevuld met antivries.
Mocht je tankje nog vol zijn dan rest je niets anders dan het het te legen via de ruitensproeiers. Daarvoor dient de vloeistof en je sproeiers wel ontdooit te zijn. Een zonnetje of de auto even in een garage zetten geeft de oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ruitenreiniger bij vorst bevriest op het voorruit, is moeilijk wat aan te doen!! Het antivries middel in ruitenreiniger is n.l. een zeer vluchtige stof (een soort industriele alcohol), op het moment dat het op het voorruit aankomt is deze stof, welke n.l. voor het antivries effect zorg draagt, al aan het verdampen, met als gevolg bevriezing van het achter gebleven water. Bij een rijdend voertuig wordt dit effect nog aanzienlijk versneld, gezien de langsstromende lucht het verdampings effect verhoogt.
Gedeeltelijke oplossing: Eerst ruiten wissers aanzetten, dan sproeien en voorruit goed verwarmen, en (indien aanwezig) voorruit verwarming aan zetten.

De ruitenreiniger vloeistof zou ik (zoals hiervoor al aangegeven) door de garage laten vervangen en niet voor betalen. Inderdaad, welke lul gooit er in september nog zomer spul in, mijn inziens bij je dan niet geheel van deze wereld.

Sterkte.