Hoe moet ik mijn ruitensproeiervloeistof verwisselen als het vriest?

Ik heb eind september een APK keuring gehad en zij hebben dus de vloeistof (zomersproeivloeistof) bijgevuld terwijl ik vlak daarvoor dat zelf al had gedaan (wintersproeivloeistof) Nou reed ik vandaag met het koude weer op de snelweg en toen ik wat sproeide bevroren mijn ruiten onmiddellijk! Super irritant dat ze zomervloeistof erin doen zonder dat ik dat wist.
Anyhow, ik wil het dus verwisselen alleen mijn auto staat altijd buiten dus het is altijd bevroren, kan ik er ook gewoon een fles wodka doorheengooien of iets?

Weet jij het antwoord?

/2500

De makkelijkste optie is inderdaad om er nieuwe onverdunde wintersproeivloeistof (tot -30) in te doen. Mocht je toch het zekere voor het onzekere willen nemen en de oude vloeistof eruit willen halen, kan dit door een stuk rubber(tuin)slang in het tankje te steken, hier dan kort aan te zuigen en het uiteinde in een emmer hangen. Zodra de vloeistof stroomt, zal deze blijven stromen en dan loopt de vloeistof vanzelf door de slang heen naar de emmer. Het is natuurlijk wel een beetje opletten, je moet de vloeistof niet in je mond krijgen, dus pas wel op als je dat probeert. (Het is wel handig om een doorzichtige slang te gebruiken.) Je kunt ook iets anders dan je mond als pomp gebruiken. Zie voor een uitgebreide uitleg http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Siphon (Deze manier wordt ook gebruikt om benzine te stelen trouwens. Lekker gevaarlijk!)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100