Waarom vinden automobilisten file rijden zo leuk? Ze staan er voor in de rij!

Hoe lossen we het file probleem op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Degene die het antwoord weet op je laatste vraag kan volgens mij heel snel miljonair worden ... maar dat terzijde. Ik weet niet of automobilisten filerijden leuk vinden. Zelf vind ik er niet zo veel aan, ondanks het feit dat ik er rekening mee hou als ik op pad ga. Wat mensen wél doen, is hun aandacht richten op andere zaken: de radio, de telefoon, andere automobilisten, een shagje draaien, enzovoort. Maar volgens mij is dat meer uit verveling dan uit vermaak. Wat interessanter is: wie staat er vooraan in de rij als er geen verkeerslichten zijn ...?!

Door de autoprijs te vertwintigvoudigen.

Volgens mij vinden ze het *niet* leuk, want ze proberen via het benzinestation een stuk af te snijden, programmeren hun tom-tom via sluiproutes (die vaak nog langzamer zijn), en denken dan dat Rita Verdonk het probleem wel voor ze op zal lossen.

File flirten!

Zolang nog steeds mensen niet thuis gaan werken, perse van 9 tot 5 moeten werken, niet dichtbij hun werk wonen (of dichtbij hun woning werken), allemaal bij elkaar willen zitten op kantoor en alle kantoren bij elkaar in een stad willen zitten zullen er altijd files bestaan. Feit blijft namelijk dat je met teveel mensen naar eenzelfde plek moet op hetzelfde tijdstip en dan krijg je files. uitbreiden van het aantal stroken heeft dus ook geen enkele zin want de mensen moeten nog steeds naar dezelfde plek..

Meer snelwegen aanleggen. Of alle drukke bestaande snelwegen 8-baans maken!

Door harder te rijden; file is immers stilstaan

Filerijden is voor de meeste mensen niet leuk, maar dan toch beter dan de alternatieven (een andere baan in de buurt van hun woning, een ander huis in de buurt van hun werk, openbaar vervoer, bijvoorbeeld). Toch heeft filerijden voor een aantal mensen wel nut. De auto in de file is de enige plaats voor velen waar ze alleen zijn. Geen collega's, geen baas, geen gezinsleden. Helemaal niemand. Even echt alleen. Zolang je de blik niet al te prangend en indringen in andere auto's werpt, kan je dat alleen zijn echt ervaren. En er is toch wel een groot aantal mensen dat daar baat bij heeft.

Volgende keer moet je Herman Finkers even vermelden als bron voor je grappige woordspeling in je vraag. Verder lijkt een sterke subsidue voor het openbaar vervoer en een sterke prijsverlaging voor de reizigers een (deel van de) oplossing. De autobestuurders moeten getriggerd worden om minder te rijden. Het aanleggen van nog meer wegen is het verleggen van een probleem, niet het oplossen van een probleem.

Ik denk niet dat we het fileprobleem ooit nog helemaal wegkrijgen, maar we kunnen het probleem wel kleiner maken. bijvoorbeeld: Als ik 4 dagen van 10 uur ga werken in plaats van 5 dagen 8 uur, hoef ik 20% minder naar mijn werk te rijden. Als iedereen dit zou doen, betekend dit 20% minder woon-werk verkeer. In de praktijk is dit natuurlijk niet voor iedereen even handig, maar zelfs een half uurtje langer werken per dag levert al 5% minder woon-werk-verkeer op.

Motorrijden. Motoren zijn flexibeler in het verkeer dan auto's en staan dus niet in de file (we rijden ertussendoor, dit tot ergernis van sommigen). Als berijder van een full operational lease motor heb ik nog meer voordelen (geen fiscale bijtelling). En wat heel belangrijk is in het verkeer en wat bij lange na niet genoeg gebeurt. Focus op de taak. Oftewel. Het besturen van het voertuig, niet spelen met de radio, iets lezen, etc. etc. En op snelheid wisselen van baan, en niet met 85 achter een vrachtwagen vandaan komen zodat het achteropkomende verkeer weer vol in de remmen moet. Dit harmonicaeffect zorgt voor veel opstoppingen en irritaties. Op tijd "voorsorteren" voor afslagen en niet op het laatste moment van de meest linkerstrook nog even snel de afslag op willen duiken. Niet vergeten allemaal even hard te rijden. Is de maximum snelheid 120 rij dan ook 120 en ga geen 110 rijden. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dit zijn de belangrijkste dingen.

Meer wegen. Past niet echt in de dogmatische milieu-ideologie, maar is volgens mij zelfs beter voor het milieu dan met zijn allen met een snelheid van 5 km/u over de snelweg kruipen. We staan niet met zijn allen voor de lol in de file, en de rek van allerlei andere maatregelen (thuiswerken, flexwerken etc.) is er volgens mij al uit. Beter OV (het is op drukke stukken nu vaak echt afschuwelijk) zou ongetwijfeld ook wel helpen, maar niet voldoende. Er is namelijk een fatal flaw aan OV: het vertrekt van een andere plaats dan waar je bent op een andere tijd dan je wilt vertrekken, en brengt je dan naar een andere plaats dan waar je wilt zijn om een andere tijd dan je er moet zijn.