Waarom hebben auto's van tegenwoordig allemaal de vorm van een zetpil?

Is het dan niet meer belangrijk dat een auto er ook nog een beetje gezellig uitziet? Zijn degelijke/praktische overwegingen de enigen die tellen?

Iedereen antwoord over aerodynamica, wellicht heb ik mijn vraag niet goed gesteld, maar ik vroeg me voornamelijk af waarom wij allemaal akkoord gaan met die lelijke eenhapscracker, glij-hem-erin, allemaal hetzelfde, karakterloze, zetpil-vorm. Al die modellen lijken zoveel op elkaar dat ik het verschil niet meer zie en dat vind ik jammer.
Tot nu toe heeft niemand mijn vraag beantwoord!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahahhahahahahaha

Het beste antwoord

Luchtweerstand en mode!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zetpillen zijn waarschijnlijk ontworpen om de minst mogelijke weerstand te geven bij gebruik, om elk discomfort zo beperkt mogelijk te houden.

Zo worden ook auto's ontworpen om zo min mogelijk weerstand (luchtweerstand, in dit geval) te geven, opdat deze zuiniger kunnen rijden. Dit wordt uitvoerig getest in windtunnels e.d., en sommige vormen zijn nu eenmaal aerodynamischer dan anderen. De ideale vorm zou druppelvormig zijn, maar dit is onpraktisch bij auto's. De huidige vorm is (meestal) de meest voordelige, en dat het hiermee lijkt op andere artikelen die ontworpen worden op minimale weerstand komt dus omdat er in de ontwerpfase overlappende doelen zijn.

Toegevoegd op 20-06-2009 14:51:15
Ik bedoel overeenkomstige doelen "weinig weerstand". Niet overlappende doelen "laten we de auto voor inwendig gebruik maken". Sorry voor deze fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zetpillen en windtunnels onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die auto's 't beste verkocht worden maar ook omdat fabrikanten in 't algemeen (zeker niet allemaal, maar wel algemeen) conservatief zijn.
Je ziet duidelijk dat er een neiging onder 't publiek is om minder op te willen vallen: steeds meer auto's zijn grijs/zilver/zwart of anderszins donkergekleurd. Als je dan ook nog eens een auto koopt die niet opvalt (oftewel zo'n standaard zetpil model), dan is men helemaal blij.

De vraag is waarom men niet op wil vallen. Dit omdat opvallen steeds vaker als onacceptabel wordt gezien. Dat is waarschijnlijk weer 't gevolg van overbevolking: je komt immers steeds meer mensen tegen. Al die mensen hebben een mening. Als je dan steeds vaker de mening hoort dat je niet moet opvallen (simpelweg omdat dat de gemiddelde mening is), dan wordt dat als vanzelf de sociaal meest gangbare.

Verder heb je toch ook nog wel te maken met te (technische) evolutie. Je zit met je benen naar voren, simpelweg omdat dat de meest handige/ergonomische/veiligste/natuurlijkste houding is. Dat zorgt er voor dat in 't midden van de auto (waar je hoofd zit) in elk geval dik is, net als bij een zetpil. Verder zorgt een lichte verdunning aan de achterkant voor de meest optimale benutting van de beschikbare ruimte en optimale luchtweerstand (in dezen overwint de beschikbare ruimte, want er zou nog minder luchtweerstand zijn als de achterkant nog veel dunner zou zijn). Verder is de motor achterin vaak onnodig onveilig - omdat de achterkant dan de voorkant in kan halen. Die slip is meestal moeilijker op te vangen dan eentje bij overstuur (waar 't gas loslaten - automatische reactie - vaak al voldoende is). Dus de motor zit voorin. Om makkelijk bij de motor te kunnen, is de voorkant meestal niet al te dik.

Ziedaar de huidige vorm van de gemiddelde auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dan niet wat jij gebruikt a+s geneesmiddel, maar een auto die eruit ziet als een zetpil, daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen...

De auto´s hebben een styling die gericht is op aerodynamica en de cw-waarde (de soortelijke weerstand van lucht) En die vorm is universeel voor elk voorwerp bewegend door lucht met hogere snelheden...

Dat optimum benaderen steeds meer auto´s en dat vertaalt zich in meer overeenkomstige uiterlijke kenmerken...

Dat een auto er gezellig uitziet, is leuk, maar hij wordt toch afgerekend (ook letterlijk) op zijn specificaties...

Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De elektrische auto met bij ieder wiel een klein motortje en de accu verspreid over de vloer maakt een echt zetpilmodel pas goed mogelijk. Kan je je lol nog op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aerodynamica. De vorm van een voorwerp heeft grote invloed op het stromingsgedrag van het stof waar het zich door verplaatst. Bij het ontwerp van vliegtuigen, auto's en andere voertuigen wordt dan ook gezocht naar de aerodynamisch meest ideale vorm om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden.