wat moet ik met autoverkoop doen

Ik ga morgenavond mijn 2e hands auto verkopen. Een garage komt hem morgenavond ophalen en zegt dat hij een vrijwaringsbewijs van hem krijg. Is dit voldoende? Hoe gaat de overschrijving dan?
Of is enkel dat vrijwaringsbewijs voldoende.

Wie kan me ff verder helpen.

Alvast bedankt

Rik

Toegevoegd na 13 minuten:
Maar omdat deze man een garage heeft kan hij dan zonder tussenkomst van het postkantoor en mijn kentekenbewijs een vrijwaringsbewijs schrijven. Mag dit mogelijk door een garagebedrijf gedaan worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Hallo Rik,

Een garagebedrijf wat aangesloten is bij de RDW kan/mag zonder tussenkomst van een postkantoor de auto overschrijven, geen probleem !
Als hij betaald heeft en het vrijwaringsbewijs heeft gegeven is eigenlijk alles geregeld.

Vergeet niet te bellen naar je autoverzekering om het stop te zetten(dan moet je ook een kopie van je vrijwaringsbewijs sturen)
Eventuele wegenbelasting word automatisch teruggestort.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op het moment dat jij een vrijwaringsbewijs hebt is de auto niet meer op jouw naam geregistreerd
13 jaar geleden
Het vrijwaringsbewijs krijgt de handelaar als hij bij het postkantoor jouw kenteken op zijn naam laat zetten.
Hiervoor heeft hij echter jouw kentekenbewijs nodig. Als jij hem dat nog niet gegeven hebt (wat mij heel verstandig lijkt), dan kan hij nooit een vrijwaringsbewijs voor jou hebben. Pas dus goed op.

Mocht je jouw kentekenbewijs al met hem hebben meegegeven, dan kan hij bij het postkantoor de auto op zijn naam hebben laten zetten, dan krijgt hij een vrijwaringsbewijs dat hij aan jou geeft. Deze moet je goed bewaren. Mocht er namelijk opeens bijvoorbeeld een boete gereden worden nadat jij de auto verkocht hebt, dan heb jij bewijs dat de auto niet meer van jou was.

Toegevoegd na 8 minuten:
In aanvulling op jouw aanvulling: Nee, hij kan niet zonder tussenkomst van het postkantoor een vrijwaringsbewijs schrijven en al helemaal niet zonder jouw kentekenbewijs.

Toegevoegd na 1 uur:
Met dank aan de reactie van Reinier:

"Als u het voertuig verkoopt aan een door de RDW erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringsbewijzen uit te schrijven, dan ontvangt u van dat bedrijf het vrijwaringsbewijs.

Zo'n bedrijf herkent u aan een groen-wit gestreept schild met de sticker 'Erkend bedrijf voor de afgifte van RDW-vrijwaringsbewijzen'.

Voor de overschrijving heeft het bedrijf uw volledige kentekenbewijs nodig en verder:

* Voertuigbewijs
* Tenaamstellingsbewijs
* Overschrijvingsbewijs.
"

Het bedrijf kan dus wel zelf een vrijwaringsbewijs schrijven, maar heeft hiervoor wel je kentekenbewijs nodig.

http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/extra/checklist-auto-kopen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig kunnen erkende autohandelaren ZONDER tussenkomst van een postkantoor vrijwaringsbewijzen verstrekken.
Om een auto op je naam te zetten hebben ze wel een legitimatie bewijs (rijbewijs) van je nodig.
een garage bedrijf , mits erkend, kan en mag je een vrijwaringsbewijs verstrekken. Daarvoor is het postkantoor niet meer nodig.
Dit vrijwaringsbewijs is voldoende.
Wel kan je op de site van het RDW een dag later controleren of de auto inderdaad van je naam af is.
Zoek op die site het kenteken van je oude auto op en kijk naar datum laatste tenaamstelling. Dat moet dan de dag zijn dat je dat vrijwaringsbewijs hebt verkregen.
(Klik op voertuig gegevens online raadplegen en vul het kenteken in)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrijwaringsbewijs is voldoende!

Zo heb je bewijs dat de auto vanaf dat moment niet meer op jouw naam staat. Mocht er dan iets mee gebeuren en jij word aansprakelijk gehouden, kun jij met dat papiertje zwaaien.. "Ja ho es, dat ding is niet meer van mij!"

Wel heel goed bewaren dus, dat papiertje!!