Wat zegt mij nu precies bij een auto: Vermogen: 48 KW /65 PS?

Zegt het iets over de snelheid? De kracht van de motor? Zijn auto's met lagere getallen minder snel, krachtig, dan hogere getallen? Zegt het ook iets over het brandstofverbruik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
12.7K

Antwoorden (2)

PS zal waarschijnlijk PK zijn.
De kracht die je motor levert is dus (ongeveer) gelijk aan de kracht van 65 paarden = 48 kW.
1 kW=1,359623 PK
Daarnaast hebben de prestaties van je auto ook te maken met de CW-waarde (luchtweerstand), gewicht, en de toeren waar jouw auto het maximale koppel / vermogen haalt. Dit verschilt van motor tot motor, waarbij het ook uitmaakt of je een diesel- of benzinemotor hebt. Een diesel geeft b.v. meer trekkracht bij lage toeren.
In het algemeen kun je wel zeggen dat een auto met meer PK's sterker is, vergeleken met auto's in dezelfde klasse of van hetzelfde model.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over het algemeen zal een (oude) sterkere / zwaardere motor meer brandstof gebruiken, alhoewel dit met de nieuwe generatie turbomotoren niet meer altijd opgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Duitse 'PS' is (niet) helemaal gelijk aan de (SAE) PK...

1 PS = 75 KP·m/s = 0.73549875 kW = 0.9863201652997627 PK (SAE)