Waarom kan de cruisecontrol in een/deze Renault Scenic niet op 102?

Dit weekend reed ik in een Renault Scenic. De cruisecontrol kan in stapjes van 2 km/h ingesteld worden, echter als deze op 100 staat is de volgende stap opeens 104. Ook van 104 terug naar 100 wordt de 102 over geslagen. Hebben meer mensen dit? Is dit een foutje of is het ergens nuttig voor?

Toegevoegd na 48 minuten:
Vergeten te vermelden: Na de 104 gaat het gewoon weer in stapjes van 2 verder, dus 106, 108, etc

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een stomme tegenvraag: Maar waar precies is de maximum snelheid 102 km/u?

Antwoorden (4)

Ze gaan ervan uit dat je na de 100 met grotere stappen ophoog gaat als daar onder. Het maakt namelijk wijnig uit of je 102 of 104 rijdt, maar wel of je 22 of 24 rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit eigenwijze gedrag is voor veel mensen een reden om een Franse auto te kopen en noemt men ook wel 'karakter'.

Doe mij maar een dikke duitser, die gaat van 30-250 in stapjes van 1 of 10 (als je doordrukt) en slaat niet één interval over. Dat voorspelbare gedrag bevalt mij wel.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dat dikke hoeft voor mij ook weer niet. Want de Caddy doet het ook goed, zoals het hoort...
Ik heb dit gevonden:

" Item 1: de cruisecontrol slaat de 102 km/u over en stapt van 100 naar de 104 km/u. Een blijvend softwarepuntje want dit heb ik ook in 2 vervangende Scenics gezien "

De rest van het artikel kun je hier lezen: http://www.autoweek.nl/autoreview/16489/Renault-Grand-Scenic-20-16V-Tech-Line

Een bug in het systeem, voorzover ik weet ook alleen in de Scenic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is is typisch voor Renault (en vele ander franse merken), de snelheidsstappen zijn heel vaak onregelmatig bij deze auto's. Merk het zelf ook heel vaak, maar kan er verder geen probleem van maken. Dan rij je lekker 104 km, in plaats van 100 (of je trekt de handrem een klein beetje aan, zodat hij op 102 uitkomt).