Verbruik auto met en zonder koppeling

Als ik 't gas loslaat, zie ik op de boordcomputer dat de auto geen benzine meer verbruikt. Als ik dan de koppeling intrap, verbruik ik plots 2l/100km Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Als je de auto laat uitrollen in de versnelling verbruikt die het minste wat die kan verbruiken. Denk bijvoorbeeld aan het uitrollen naar een stoplicht toe. Als je de koppeling intrapt gaat de auto stationair lopen. Dit wil dus zeggen dat de motor een constant aantal toeren gaat draaien waardoor die meer verbruikt dan wanneer je de auto laat uitrollen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik ben niet zo technisch,maar als je het gas loslaat sluit de benzine toevoer af,bij het intrappen van de koppeling,moet de motor stationair draaien waardoor er toch benzine toegevoerd en verbruikt wordt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het bovenstaande antwoord is niet helemaal juist. Een hybride wagen heeft hier uiteraard geen last van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo gauw de auto gestart word gebruikt deze benzine...

Wat op de boordcomputer wellicht word weer gegeven, tussen het moment dat het gas word losgelaten en de koppeling word ingetrapt, is dat de brandstoftoevoer naar de verbrandingsmotor dusdanig laag is dat dit niet aangegeven kan worden in digitale cijfers...

De interne werking van de motor naar de boordcomputer is na te vragen bij een dealer, of de importeur. Feit blijft dat zij ook zullen zeggen dat er bij het loslaten van het gaspedaal de auto benzine gebruikt...

Tenzij er hier sprake is van een relatief nieuwe auto, zoals de Mercedes Bluemotion, de Toyota, of Honda Hybride etc. Waar er daadwerkelijk sprake is van het uitschakelen van de motor en het probleemloos uit zichzelf opstarten zo snel de koppeling word ingetrapt. Onderandere de Mercedes A, B, C en E modellen met de Bluemotion motor hebben dit principe in het kader: "Begin bij jezelf en verbeter het milieu!"

Bij de (Toyota, Honda) auto's met één hybride motor zal onder de 50km de motor per definitie uitschakelen en zal de auto op de electromotor rijden...

Alle andere merken, types, modellen, waar geen sprake is van een hybride, bluemotion etc. motor zal de benzine toevoer naar de motor altijd blijven zo gauw de motor eenmaal gestart is tot het moment dat de motor door de bestuurder weer word uitgeschakelt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is niet juist. Als je rijdt, en je geeft geen gas meer dan verbruikt de moter ook daadwerkelijk 0 liter.

Pas mijn rijbewijs gehaald en dit was ook iets in de trant van "het nieuwe rijden". Door de snelheid die je al hebt heeft de motor geen benzine nodig om rond te draaien, zolang je nog genoeg snelheid hebt verbruik je geen benzine wat goed is voor de portemonnee en het milieu.

Zoals al eerder geschreven is moet de motor stationair lopen wanneer je je koppeling indrukt wat inhoudt dat je dan wel een beetje benzine verbruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt, laat het gas maar eens los zonder de koppeling in te drukken, dan slaat hij uiteindelijk af.

trap je de koppeling in, is de banzine toevoer terug om hem op toeren te houden....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ nielzke, een goede auto hoort niet uit te gaan als je de koppeling niet in drukt.
als je gewoon stil staat natuurlijk in zijn neutraal.

hij hoort 1000 rpm stationer te draaien en dan valt hij normaal gesprooken niet uit. als dit lager is wilt hij nog wel is uitvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oke, als jij dan de eerst volgende keer voor een stoplicht moet stoppen, rem dan af maar trap geen koppeling in en laat m dus in de versnelling staan, kijken wat er gebeurd......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ff aanvulling op mezelf: als je de auto in neutraal wil zetten moet jij je koppeling al ingetrapt hebben.

In neutraal staan is zo'n beetje gelijk aan de koppeling ingetrapt houden en daar ging de vraag nu om.

Als je geen koppeling intrapt (dan zet je m dus ook nieyt in neutraal) slaat de auto af, omdat hij dan niet stationair gaat lopen, dus onvoldoende brandstof krijgt en dus uitvalt.